Etter harde pandemi-år for kulturavisa Natt & Dag, med fall i annonseomsetningen som satte både produksjonen og utgivelser på vent, er veien tilbake i full gang.
– Vi var jo blakke etter pandemien, så vi bestemte oss for å bygge opp igjen Natt & Dag på flere flater, med flere inntektsstrømmer, sier daglig leder Christian Fure til Journalisten.
Siden den annonsefinansierte gratisavisa først ble stiftet i 1988, har lokalt kulturliv og undergrunnskultur vært fellesnevnerne for journalistikken. Og det skal det fortsette å være, forteller Fure.
– I 30 år har vi levd av å være gratis og selge annonser spesielt rettet mot kulturaktører. At kultur-Norge ikke er friskmeldt etter pandemien påvirker jo økonomien vår.
Digital oppussing
For å kunne stå som gratisavis i 30 år til, forklarer Fure at det nå er lagt en ny strategi for å få Natt & Dag på beina igjen.
Først trekker han frem de redaksjonelle flatene, hvor papirutgaven fremdeles vil bli utgitt månedlig, men med noe mer begrenset distribusjon enn tidligere.
– Opplag er kostnadsdrivende og går ikke i balanse med inntekter fra papirannonser. Vi skal ha distribusjon på noen faste steder. På ett eller annet tidspunkt kommer det også muligheter igjen til å kunne få tilsendt avisa hjem.
I tillegg har den «eldgamle» nettsiden, slik Fure beskriver den, fått en oppussing. Det skal gjøre det lettere å drive journalistikk og publisering, og lettere å få det til å se fint ut.
Den biten er rent praktisk, men Fure legger til at det denne uken vil bli satt i gang innlogging på nettsiden.
– Ikke betalingsmur, men innlogging som blir viktig for å se hvilke saker som fungerer og ikke, og for å være litt mer strukturert og strategisk i måten vi bygger opp nye redaksjonelle stolper på.
– Vi gjør det organisk
De siste månedene har den lille redaksjonen også bygget opp et produksjonsstudio. Der blir det laget kommersielt innhold som både kan stå i avisa, og leveres til kundenes egne flater.
– At vi organiserer det på den måten, er nytt. Natt & Dag har hatt kapasitet til innholdsproduksjon tidligere, men ikke med faste kunder, forklarer Fure.
Den siste delen av den nye strategien innebærer planer om å lage en egen organisasjon for livesendinger og eventer, noe redaksjonen fikk litt erfaring fra under pandemien.
– Vi er på vei til å bygge opp noe større og bredere enn Natt & Dag har vært på noen år. Men vi gjør det organisk, og vi gjør det uten masse penger i ryggen. Så det tar den tiden det tar, sier lederen og legger til:
– Det er jo krevende. Hvis man har veldig mye penger, kan man bygge fort. Det har ikke vi, og vi må finne de riktige personene som skal være med. Det er helt kritisk i den fasen vi er i nå.
På leit etter ny redaktør
Siden sommeren 2021, da daværende ansvarlig redaktør Ida Wammer gikk av, har avisa stått uten redaktør. Med pandemien som bakteppe forteller Fure at det heller ikke var noen særlig redaksjonell produksjon i denne perioden, frem til mai i år.
De siste to månedene har Natt & Dag hatt tilnærmet normal produksjon, med Fure selv i en publisistrolle og redaksjonssjef Marte Vestby med redaktøransvaret.
Nå har tiden kommet for å ansette ny ansvarlig redaktør.
– Redaktøren skal jo både forvalte Natt & Dag som merkevare, og ta vare på den historien vi har. Samtidig skal det fornyes og være relevant, og man må tørre å stå i alle de debattene og kampsakene som kreves, sier Fure.
Planen er å finne riktig person i løpet av høsten, og stillingen vil bli utlyst.
– I tillegg skal vi jo ta undergrunnen på alvor, og dekke det som kommer av musikk og kulturuttrykk som vil prege fremtiden. En sentral del av redaktørrollen er å filtrere det som kommer til å prege fremtiden, og hva som definitivt ikke kommer til å gjøre det.
Skal dekke flere områder
I 2020 la avisen ut sitt eget digitalarkiv, hvor leserne kunne bla seg tilbake til første utgave i 1988. Arkivet er midlertidig borte som følge av den digitale oppussingen, men Fure understreker at det kommer tilbake.
– Det er ingenting av det Natt & Dag har drevet med som vi ikke skal drive med fremover. Vi skal heller bygge ut litt, og dekke litt flere redaksjonelle områder uten at vi skal bli noen nyhetsavis.
Et av de rent redaksjonelle områdene som står sentralt er at guidingen skal tas enda mer på alvor. I hver Natt & Dag-utgave skal det være noe tematisk – noe som viser veien til et bedre liv, ler Fure.
Årets mai-utgave kom med en tilhørende festivalguide, juninummeret med en storbyguide for Norden, og i august kommer som alltid studentguiden.
Fure forteller at det også er visse områder han bevisst har valgt å holde igjen på – i hvert fall til de riktige folka er på plass i redaksjonen. Musikk er ett av dem.
– Vi får kanskje inn 50 til 60 nye låter i uka. Vi skal lytte gjennom alle og ta det på alvor, og dekke musikk skikkelig. Det betyr ikke at vi trenger fulltidsansatte på én sjanger, men vi må ha en musikkredaktør som kan organisere.