– Jeg opplever at det handlet om smittevern og ikke at det var noe forsøk på å begrense pressefriheten, sier NRKs Europa-korrespondent Philip Lote om den lange ventetida for å kunne dekke koronakrisa i Spania. Her fra promenaden i Alicante i Spania i starten av mai.
– Jeg opplever at det handlet om smittevern og ikke at det var noe forsøk på å begrense pressefriheten, sier NRKs Europa-korrespondent Philip Lote om den lange ventetida for å kunne dekke koronakrisa i Spania. Her fra promenaden i Alicante i Spania i starten av mai.

NRK brukte flere uker på å komme inn i Spania: – Presset på i alle kanaler

Den norske ambassadøren sendte brev på NRKs vegne.

Publisert Sist oppdatert

– Det er en uvanlig situasjon i Europa, hvor det har blitt innført grensekontroller i land som man tidligere har kunnet reise fritt mellom, sier Philip Alan Lote, NRKs Europa-korrespondent, til Journalisten.

Han bor selv i Brussel, og har de siste månedene dekket koronakrisa i Frankrike, Belgia og Nederland. NRK ville også tidlig inn i Spania, men det viste seg å bli vanskelig.

Alle disse landene har hatt strenge restriksjoner for hvem som får komme inn, men bare Spania har også stengt av grensene for journalister.

Det var viktig for NRK å komme inn i Spania, siden det er det landet sammen med Italia som har vært hardest rammet av koronaviruset i Europa.

Philip Lote (t.h) og fotograf Jorne Van Damme er på flyplassen i Liege i Belgia i mars for å lage sak om ankomsten av smittevernsutstyr fra Kina.
Philip Lote (t.h) og fotograf Jorne Van Damme er på flyplassen i Liege i Belgia i mars for å lage sak om ankomsten av smittevernsutstyr fra Kina.

Ringte daglig i flere uker

– Vi presset på i mange kanaler, sendte brev og ringte til spansk UD i Madrid og Brussel.

Journalister som allerede var i Spania fikk derimot reise rundt fritt, forteller Lote.

– Vi ringte daglig i flere uker for å høre om det var noen endringer, sier han.

Den norske ambassadøren i Madrid Helge Skaara sendte også et brev til spanske myndigheter for å be om at NRK skulle få komme inn. Det fikk de avslag på den 21. april, med «covid 19-krisa» som begrunnelse.

Innenriksdepartementet i Spania svarte, i brevvekslingen som Journalisten har fått innsyn i, at de hadde avslått forespørsler fra både BBC og NBC.

– Jeg opplever at det handlet om smittevern og ikke at det var noe forsøk på å begrense pressefriheten. Det kan være vi slapp inn fordi de ønsket oppmerksomhet om situasjonen de er i, sier Lote.

Nesten ingen på pressekonferanser

Lote sier at spanske journalister har hatt strengere restriksjoner enn journalister i mange andre europeiske land.

Alle journalister har blitt oppfordret til å jobbe hjemmefra. Det gjør at nesten ingen journalister har vært på pressekonferanser og at radioprogramledere leder programmer fra hjemmekontoret, forteller Lote.

23. april fikk NRK beskjed om at de fikk komme inn i Spania, og tre dager senere dro han og fotograf Antonia Cimini. Da kunne de fritt reise rundt i landet, og trengte bare å vise frem pressekortet hvis de ble stoppet av politiet.

Da Lote til slutt slapp inn, laget han blant annet saker om turistnæringen i Spania. Her intervjuer han Victoria Puche, direktør for hotellforeningen i Alicante.
Da Lote til slutt slapp inn, laget han blant annet saker om turistnæringen i Spania. Her intervjuer han Victoria Puche, direktør for hotellforeningen i Alicante.

– Vi som styrer journalistikken

– Å komme seg inn og være tilstede i en verdensomspennende krise, som vi er i nå, er det viktigste vi gjør som journalister, sier Sigurd Falkenberg Mikkelsen, utenrikssjef i NRK.

Han mener det er spesielt viktig å vise hvordan krisa utspiller seg i andre land nå som det kan se ut som det verste er over her hjemme. Da kan de vise hvor galt det kan gå og hvordan situasjonen er utenfor Norge.

– Vår oppgave er å komme oss inn og dokumentere. Vi bruker de metodene vi har for å få tilgang, uten å sette liv og helse i fare for våre medarbeidere eller andre, sier han.

Det ikke er unaturlig at NRK tar kontakt med norske myndigheter, i dette tilfellet den norske ambassaden i Madrid, hvis de tror det kan hjelpe. Men det er ikke noe NRK gjør ofte, ifølge Mikkelsen.

I de siste månedene har det vært en eksepsjonell situasjon, der myndigheter i forskjellige land har krevd ulike ting for å gi tillatelser til journalister, forteller utenrikssjefen. NRK kom seg for eksempel inn i Italia fordi de hadde fått en invitasjon fra et sykehus.

– Vi bruker alle mulige kanaler, men når vi er på plass, er det vi som styrer journalistikken. Det ligger alltid i bunn, sier han.

– Krisa har avkreftet myter

Da Lote og NRKs fotograf fikk komme inn i Spania, var de der i nesten to uker og laget flere reportasjer til Dagsreyven.

– Det var veldig interessant å komme inn. Vi slapp inn den dagen ungene slapp ut av karantene. Det var spesielt givende å se at unger, som hadde sittet inne i sju uker, fikk komme ut igjen og leke, sier han.

Lote synes det generelt har vært sjeldent meningsfylt og at det oppleves viktig å dekke koronakrisa i Europa.

Denne Madrid-familien kom på Dagsrevyen da Lote laget reportasje om at karantenen ble opphevet etter sju uker.
Denne Madrid-familien kom på Dagsrevyen da Lote laget reportasje om at karantenen ble opphevet etter sju uker.

– Jeg har fått reise rundt og se hvordan hele samfunn ble lukket og hvordan de har håndtert det. Jeg synes også det er interessant hvordan denne krisa har avkreftet noen myter om hvordan folk er i de ulike landene, sier han og fortsetter:

– Det var ingen som hadde tro på at spanjolene hadde disiplin til å følge reglene. Det har vist seg å ikke stemme. På tvers av ulike land har denne krisa fått frem det verste i noen få, men det aller beste i de aller fleste, avslutter han.