Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Spalten uttrykker skribentens egne synspunkter.
«Hun er et av de mest sympatiske mennesker jeg har møtt,
intelligent, velutdannet og talentfull – og redningsløst tabloidisert.»
Slik blir Alexandra Beverfjord beskrevet i NRK-veteran Christian
Borchs siste bok.
Det står litt mer i dette kapittelet, men la oss komme
tilbake til den delen.
På årets Skup-konferanse var Dagbladets sjefredaktør booket
for å snakke om «Dagbladets metode», i et konferanserom som raskt ble fylt opp.
Nå gjorde jeg aldri noe forsøk på å telle opp antall personer i salen med
redaktør i tittelen, men i forhold til mange andre sesjoner på årets konferanse,
var nok prosentandelen blant de høyeste. Noe som kanskje ikke er så rart. For
Dagbladet er en suksess. Målt i trafikk og økonomiske resultater.
Tydelig tabloid
– Dagbladet er en klassisk tabloidavis. Vi er den tydeligste
tabloidavisen i Norge i dag. Jeg vil gå så langt som å si at Dagbladet er den
avisen i Norge som oppfant populærjournalistikken, som veldig mange aktører nå
jobber etter, sa Beverfjord.
Cirka 1,4 millioner personer leser Dagbladet hver dag, når vi legger sammen alle flater – papir og digitalt. Et stykke bak VG, som har passert to
millioner, men der VG på de siste målingene har gått noe tilbake, vokser
Dagbladet. Særlig på mobil.
Og forholder vi oss kun til sistnevnte, er
Dagbladet nå helt i hælene på NRK. Ingen bør bli overrasket om de to etter
hvert bytter plass.
Det var imidlertid ikke gitt at det skulle bli slik.
Dagbladet har alltid vært en omstridt avis. Helt fra
starten. Hagbart Berner, Dagbladets første redaktør, som hadde ansvaret fra
1869 og de neste ti årene, opplevde at vindusruter ble knust i boligen hans, og
barna ble så mobbet at han måtte ta dem ut av skolen. Selv skal han ha blitt
spyttet på av Morgenbladets medarbeidere da han gikk på jobb.
Sett med dagens øyne er det ikke så lett å forstå hvorfor
avisen var så kontroversiell den gang. Litt lettere er det å henge med på
kontroversene rundt Dagbladets utvikling til å bli Norges første boulevard-avis
på 1930-tallet. Hvor mange av virkemidlene fra tabloidjournalistikken ble tatt
i bruk. Noe som gjorde avisen til en løssalgssuksess.
Fakta
Roger Aarli-Grøndalen er ansvarlig redaktør i Journalisten. En stilling han har hatt siden juni 2018.
Tidligere ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Eidsvoll Ullensaker Blad.
Har bakgrunn fra ulike lederstillinger i Egmont/ Hjemmet Mortensen, blant annet redaktør i klikk.no, Foreldre & Barn og Mann.
Var på slutten av 90-tallet ansvarlig redaktør i Bellona Magasin.
Startet journalistkarrieren i Romerikes Blad.
Tabloid – hvis vi tenker på formatet – ble imidlertid avisen
først i 1983, 20 år etter VG. Og da hadde styrkeforholdet mellom de to endret
seg.
På denne siden av årtusenskiftet kom de første store
masseoppsigelsene i norsk presse, og Dagbladet ble hardt rammet. Siden ble det
verre.
Annonse
Tilbake til Dagbladet
I april 2018 kom Beverfjord tilbake til Dagbladet etter noen
år i NRK som nyhetsdirektør. Tilbake til en avis hvor hun tidligere hadde hatt
en rekke ulike roller, blant annet nyhetsredaktør.
Den ferske sjefredaktøren overtok en avis som hadde mange utfordringer. Og en avis, som slik Beverfjord så det, slet med et strategisk
valg som var gjort nesten ti år tidligere.
I 2009 forsøkte Dagbladet å koble seg litt av konkurransen
med VG. Avisen skulle fremdeles være en tabloidavis, men sensasjonspreget
skulle dempes. Dagbladet skulle være kultur- og debattavisen.
– Det gikk rett åt skogen, for å si det kort. Leserne ville
ikke ha det. De flyktet fra Dagbladet i et tempo vi ikke hadde sett tidligere,
fortalte Beverfjord.
I 2018 hadde avisen flere parallelle problemer. Papirfallet akselererte.
Utviklingen i unike brukere på mobil var negativ. Nettavisen opplevde også at antall sidevisninger falt.
– Og vi hadde så å si en ikke-eksisterende posisjon på
web-tv. Vi hadde en interessant start på «pluss», men også der opplevde vi
stagnasjon.
Noe måtte gjøres.
– Det var dramatisk, fordi vi visste at hvis vi ikke foretok
oss noe i 2018, så var vi nødt til å nedbemanne mer.
Lette i egen historie
Et omfattende strategiarbeid ble derfor satt i gang. Eller
nok et omfattende strategiarbeid. Men denne gang var utgangspunktet litt annerledes,
ifølge Beverfjord.
– Vi startet med å studere vår egen historikk. Hvilke
perioder i Dagbladets historie hadde vi styrket vår posisjon? Og i hvilke
perioder hadde vi tatt posisjon?
Konklusjonen ble at hver gang avisen forsøkte å være noe
annet enn en klassiske tabloidavis med fokus på nyheter, sport og
underholdning, straffet leserne dem.
– Skal du ha en stor posisjon, så må du forstå
populærjournalistikken. Så vi laget en overordnet strategi.
Første mål var brukervekst på mobil. Og målet var konkret:
12 prosent vekst på tre måneder. Det fikk de til.
– Det ble første skrittet på veien mot Dagbladet i dag.
Arbeidet med breaking news ble også styrket. Beverfjord
fortalte at en tilbakemelding de fikk fra leserne var at Dagbladet var best på
dag to.
– Er det noe du ikke ønsker å være når du jobber med
nyhetsarbeid, så er det å være best på dag to.
Annonse
Fontene vokser
Det neste grepet avisen gjorde var mer synlig. Kanskje litt
vel synlig, vil enkelte mene. Vi snakker selvsagt om forsiden.
– Det var viktig for oss å gjøre grep med det visuelle
uttrykket. Vi ville ikke ha noe som var fancy og pent, men vi ville ha noe som
var effektivt.
En inspirasjonskilde på dette stadiet var Jan Boklöv. Den
svenske skihopperen bak v-stilen. Beskrevet av kritikerne som både vulgær og
stygg, men den var effektiv. Ikke lenge etter at Boklöv begynte å vinne,
sluttet stadig flere skihoppere å hoppe med samlede ben.
Tittellengden ble også kuttet, inspirert av Dagbladets gamle
papirforsider hvor titlene sjelden var på mer enn fem ord.
– Vi så en umiddelbar effekt etter at vi begynte å legge om
layouten.
Noe tallene også viser. Dagbladet vokste de neste årene på
de fleste parametere. Inkludert inntjening. I 2021 leverte mediehuset sitt
beste resultat noensinne. Og selv om det ikke ble ny rekord i 2022, kunne
avisen skryte av å ha ansatt nærmere 30 nye journalister.
Mest overraskende av
alt, er det kanskje at papiravisen også hadde en liten vekst i året som gikk.
Dagbladets suksess har imidlertid også en pris.
Fallende tillit
I en måling Kantar har gjort, gjengitt i Medietilsynets
rapport «Mediemangfald i eit bruksperspektiv» – som ble sluppet på nyåret, skiller
Dagbladet seg ut fra de andre store mediene.
Mens 83 prosent har høy tillit til
NRK, er tilsvarende tall for Dagbladet 28 prosent. Nå er det ikke unaturlig at
en tabloidavis skårer dårligere på tillit enn landets største
allmennkringkaster, men Dagbladet skårer også betraktelig lavere enn VG, hvor
42 prosent svarer at de har høy tillit.
For sammenligningens skyld: Tallene for TV 2, Aftenposten og
Dagens Næringsliv er henholdsvis 65 prosent, 66 prosent og 55 prosent.
Dagbladet – sammen med VG – skiller seg ut med en veldig
stor andel som verken har høy eller lav tillit – i denne målingen 36 prosent.
Men der hvor 19 prosent har lav tillit til VG, har hele 32
prosent lav tillit til Dagbladet. Kun Document av alle mediene i undersøkelsen
har et større tall her – 33 prosent har lav tillit til dem. Ellers er det få
likhetstrekk mellom Dagbladet og Document, kun fire prosent av respondentene
svarer at de har høy tillit til Document.
Undersøkelsen viser også at tilliten til Dagbladet har falt
de siste årene. Mens både VG og Dagbladet skåret henholdsvis 43 og 40 prosent i
mars 2019, er VG tilbake på 42 prosent etter en kraftig dipp, blant annet i 2019
etter Bar Vulkan/Giske-saken, men for Dagbladet har kurven vært gradvis synkende i
årene etter.
Sier ikke alt
Denne målingen sier selvsagt ikke alt – og er heller ingen
fasit. Men Kantars undersøkelse, som er blitt gjennomført årlig i tidsrommet
hvor Dagbladet har gjort sine mange endringer, kan imidlertid gi en indikasjon
om at suksessen som klassisk tabloidavis også har en pris.
En Dagbladet-veteran som fremdeles jobber i avisen, er både glad
og bekymret. Glad for at avisen lykkes, men samtidig bekymret for veien videre.
Vedkommende frykter at de tabloide virkemidlene etter hvert vil miste sin
effekt. At tittelfonten på et tidspunkt ikke kan bli større. Og at
sensasjonsjournalistikken kan bli for sensasjonell. At det blir et kappløp mot
bunnen. Særlig hvis flere konkurrenter velger å kopiere Dagbladet. Nærmest i
dag er kanskje tv2.no, som har tydelige tabloide ambisjoner – og en vekstkurve
som ligner veldig.
Så er spørsmålet hva som hadde vært alternativet for
Dagbladet? Enkelte mener fremdeles at det var riktig av Dagbladet å bevege seg
vekk fra VG. Men at gjennomføringen – både i 2009 og ved tidligere forsøk –
ikke var god nok. Det er imidlertid lite som tyder på at den fløyen, i den grad
det er noen igjen i Dagbladet som fremdeles mener dette, skal få makten med det
aller første.
Lukter brent
La oss hoppe tilbake til begynnelsen og Borch – og hans
memoarer. Han har mer å si om Dagbladets sjefredaktør fra tiden hun jobbet i
NRK som reportasjeredaktør og nyhetsdirektør:
«Under hennes ledelse skjøt rutsjeturen mot det mange kalte
et journalistisk forfall fart så det luktet brent.
Nettsiden NRK.no utviklet seg til en fruktsuppe av
kjendiseri, feel-good-journalistikk og uvesentligheter, riktignok ispedd
stoff med høy viktighet, men uten spor av konsekvent prioritering. Språket ble
banalisert til Se og Hør-standard og mistet langt på vei bærekraften. Vi fikk
vite at VG-nett var modellen for NRKs nettsatsing.
VG-nett! Tenk det.»
Leter vi litt mellom linjene er jeg ganske sikker på at det finnes et kompliment gjemt
her inne. For dette høres unektelig ut som oppskriften for en moderne
tabloidavis. Og Dagbladets suksess.
Ja, tenk det!
(Om det er riktig kurs også for NRK? Den diskusjonen
sparer vi til en annen gang.)
«Middelaldrende mann om media» er en fast Journalisten-spalte. Les flere spalter her.