Hanne McBride oppfordrer NRK til å legge frem antallet nyhetssaker om egne prosjekter og profiler sett opp mot tilsvarende omtale av andre mediehus' satsinger.
Foto: Marte Vike Arnesen
DEBATT:
Discovery-sjef om NRK: Vi må ha gjort noe kritikkverdig for å fortjene omtale
Består NRKs egenpromo-journalistikk rødmetesten?
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
NRK fikk tidligere i uken igjen kritikk for å bruke redaksjonelle ressurser og flater til egenomtale. Som vanlig nekter de for at artiklene om egne profiler og programmer er egenpromo. De har åpenbart en strategi om bred omtale av egne prosjekter, og det hadde vært befriende om de bare innrømmet det.
«– Regner NRK disse artiklene som promotering/reklame eller fri journalistikk?
– Her jobber det journalister i tråd med Vær varsom-plakaten og våre etiske retningslinjer på lik linje med alle andre redaksjoner i NRK. Dette innholdet er vurdert på vanlig måte etter nyhetskriteriene og med ambisjon om å nå et bredt publikum og står på egne ben – det er ikke promo, men vanlig, gjennomarbeidet journalistikk, skriver Soldal, og legger til:
– Vi skal dekke bredt det som skjer, også på kulturfeltet, og skal heller ikke være redde for å dekke det som skjer i NRKs egne flater».
Slik forsvarer NRKs nettsjef Hildegunn Amanda Soldal dekningen av nyhetssaker om egne profiler og programmer på nrk.no.
Svaret står seg godt, og jeg tviler ikke på at alle sakene fortjener publisering. Det Soldal ikke reflekterer over, er hvordan redaksjonen vurderer disse sakene opp mot andre saker i kulturfeltet. Fortrenger sakene om egne profiler og programmer vel så interessante saker som omhandler kulturprofiler og tematikk som ikke er å finne på NRK? Svaret er et rungende og soleklart ja.
Det Soldal ikke reflekterer over, er hvordan redaksjonen vurderer disse sakene opp mot andre saker i kulturfeltet.
Denne skråsikkerheten har jeg bare anekdotisk belegg for, men jeg tar sjansen.
I 12 år har jeg invitert landets journalister til sesonglanseringer av TVNorges programmer. På disse lanseringene får alle journalistene én-til-én-tid med alle medvirkende på skjerm hos oss kommende sesong, og det er ingen restriksjoner på hva intervjuene må handle om.
På tolv år kan jeg telle på én hånd de gangene NRK har sendt en journalist for å se om det kan ligge noe journalistisk spennende i møtet med rundt 50 av landets største TV-profiler. Og nå tar jeg ikke i. Jeg tror faktisk det riktige er at de har kommet én gang, men jeg skal ikke være skråsikker her, så jeg runder opp.
På tolv år. I all hovedsak kan nrk.nos dekning av vårt redaksjonelle tilbud oppsummeres med at vi må vi ha gjort noe kritikkverdig for å fortjene omtale.
Så spørsmålet er ikke om NRK kan vise til vurdering av nyhetskriterier i omtale av eget stoff, men om utvalget representerer det kulturmangfoldet landet har å by på.
Dette innlegget hadde stått seg mye bedre om jeg hadde statistikk for hånden. TVNorge er ikke skattebetalerfinansiert, vi klarer oss finfint uten NRKs promokraft, og jeg vil nødig oppfattes som sytete. Men jeg oppfordrer likevel NRK til å legge frem antallet nyhetssaker om egne prosjekter og profiler sett opp mot tilsvarende omtale av andre mediehus’ satsinger.
Og deretter se om de består rødmetesten når de forklarer vurderingene med bakgrunn i nyhetskriteriene.
Og PS: TVNorges høstlansering går i år av stabelen på Odeon Kino på Storo 30. august. Vi presenterer et knallsterkt tablå, og 69 av våre TV-profiler møter pressen. NRK er også denne gangen hjertelig velkommen!