– Sett uten ifra kjennetegnes det norske nyhetslandskapet av sterke nasjonale utgivere og allmennkringkastere som har suksess både med nye innholdsformer og forretningsmodeller, sier Hallvard Moe, medieforsker ved Universitetet i Bergen.

Reuters Institute

Ny Reuters-rapport: Det norske nyhetslandskapet skiller seg ut

Nordmenn er svært digitale i sin nyhetsbruk, viser ny rapport.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Det er slående å se hvor sterkt Norge skiller seg ut positivt når det gjelder sterke nasjonale medier med nytt innhold og ny finansiering, og også at viljen til å betale for journalistikk er så stor, sier Fritt Ord-direktør Knut Olav Åmås i en pressemelding.

Den årlige Reuters Institute Digital News Report viser at Norge også i år skiller seg ut på flere områder.

Nyhetsbruk globalt

– Reuters Digital News Report er den viktigste temperaturmåler for befolkningens nyhetsbruk globalt. Stiftelsen Fritt Ord er glad for å bidra med støtte til rapporten og også å sikre at Norge er inkludert de siste årene, sier Åmås.

Undersøkelsen er gjennomført i partnerskap med blant annet Universitetet i Bergen, og hensikten er å kartlegge hvordan folk bruker nyheter på tvers av plattformer og formater i en rekke forskjellige land verden over.

Årets rapport fra Reuters Institute for the Study of Journalism ved Universitetet i Oxford, viser at Norge stadig er landet med høyest antall brukere med tilgang til nyheter som krever betaling (41 prosent), selv om veksten ser ut til å ha avtatt.

I mange land dominerer et par store aktører betalingsmarkedet. Det norske markedet er annerledes: Her sier over halvparten (53 prosent) av de som betaler for nyheter at de abonnerer på en lokalavis.

Nordmenn ser også ut til å godta at de må registrere seg eller lage en konto for å få tilgang til nyheter – nesten 4 av 10 har gjort det, og det er det tredje høyeste tallet blant alle landene i undersøkelsen.

Stoler på nettstedene

Nordmenn stoler også i høyere grad på at nyhetsnettsteder behandler personopplysninger ansvarlig, enn at sosiale medier gjør det (44 prosent mot 31 prosent), skriver Fritt Ord i sin oppsummering av årets tall.

– Sett utenfra kjennetegnes det norske nyhetslandskapet av sterke nasjonale utgivere og allmennkringkastere som har suksess både med nye innholdsformer og forretningsmodeller, sier Hallvard Moe, medieforsker ved Universitetet i Bergen, i pressemeldingen. Moe har jobbet med den norske delen av undersøkelsen.

Rapporten sier videre at smarttelefonen er det klart mest brukte mediet for nyheter, og hele 43 prosent får sin «morgendose» på mobilen. Kun 5 prosent starter morgenen med papiravisen.

– Tallene i undersøkelsen viser at nordmenn er svært digitale i sin nyhetsbruk. Det er ikke overraskende, men det er viktig å understreke at de etablerte redaktørstyrte mediehusene har klart å henge med i overgangen til nye medier – det er et særtrekk ved det norske markedet, sier Moe.

Årets undersøkelse viser også en fortsatt vekst i bruk av podkaster. 42 prosent av nordmenn sier de har lyttet til en podkast den seneste måneden (opp 5 prosentpoeng siden 2020).

Les hele rapporten.

Powered by Labrador CMS