Lokalavisa Frostingen i Trøndelag, her ved Irene Røkke (t.v) og Janne Hopmo, er en av avisene som har fått innovasjonsstøtte. Arkivfoto: Guro Flaarønning
Lokalavisa Frostingen i Trøndelag, her ved Irene Røkke (t.v) og Janne Hopmo, er en av avisene som har fått innovasjonsstøtte. Arkivfoto: Guro Flaarønning

INNOVASJONSSTØTTEN:
Lokalaviser skal samarbeide med kommunen om ny plattform

Frostingen mener de likevel kan skrive negativt om kommunen.

Publisert   Sist oppdatert

Av de 18 som får innovasjonsstøtte, skal noen se på muligheter for en felles podkastløsning, mens andre skal teste ut 3D-journalistikk.

De fleste som fikk støtte mandag er lokalaviser. Av 71 søkere, fikk 18 støtte, og sammen skal de dele potten på sju millioner kroner.

Se listen over alle som fikk støtte her.

Lokalavisa Frostingen har sammen med lokalavisene Hitra-Frøya og Saltenposten fått 600 000 kroner til å starte en ny digital plattform.

Dominerende plattform

Plattformen skal gi rom for at kommunene kan bruke nettavisene som informasjonskanal. De forskjellige avisene skal samarbeide med kommunene de holder til i, sånn at Frostingen skal starte et samarbeid med Frosta kommune i Trøndelag.

Frostingen håper at dette kan bli et skritt videre på veien mot å bli den dominerende digitale plattformen i lokalsamfunnet.

– Vi vil være en samlende aktør digitalt på samme måte som vi er på papir i dag, sier Irene Røkke, markedsansvarlig i avisa.

De ønsker at denne plattformen, som blir en integrert del av Frostingens nettavis, også kan brukes av næringsliv, lag og foreninger i framtiden. På denne måten vil de få økt trafikk på nettavisa.

– Dette er en veldig liten plass. Hvis folk skal gå inn på forskjellig plattformer for å få dagens nyheter, enten det er fra lag og foreninger eller kommunen, er det alltid noe som blir valgt bort, sier hun.

Vil skrive negativt om kommunen

Røkke forklarer at det vil bli et tydelig skille mellom hvilket stoff som kommer fra redaksjonen, og hva som kommer fra kommunen. Informasjonen skal ikke redigeres av redaksjonen.

– Dere er ikke redd for å få en for tett kobling til kommunen?

– Vi har diskutert dette en del, men vi mener vi likevel kan skrive om kommunen i negative ordelag. Det må vi gjøre, det er vår plikt som nyhetsavis. Det tror jeg kommunen også skjønner.

Samarbeid om podkast

2018 er det første året med innovasjonsstøtteordningen, som Medietilsynet deler ut etter bevilgninger over statsbudsjettet. I forslaget til statsbudsjett 2019 har regjeringen lagt inn en økning på tre millioner til denne støtten.

Selv om det er flest lokalaviser som har fått støtte, er Mediebedriftenes landsforening (MBL) er en av organisasjonene som har fått en del av potten.

De har fått 302.400 kroner til forprosjektet «Norsk podkasthosting», og skal nå finne ut hvordan de kan tilby en «podkastpakke» for mediehus rundt om i landet.

– Ideen er veldig enkel. Det er mye jobb for avishusene når de skal gå i gang med å lage en podkast. For de aller fleste er podkast nytt, så vi skal se på muligheten for å utvikle dette i fellesskap, sier Geir Engen, fagsjef for digital utvikling i MBL.

Han sier det er mye en lokalavis må sette seg inn i før de kan starte å produsere en podkast. Det kan være teknologi, redaksjonsflyt, distribusjon eller kommersielle muligheter.

– Dette vil senke kostnadene for enkelte og gjøre prosessen mer effektiv, sier han.

MBL vil blant annet se om de kan finne en felles kommersiell publiseringsløsning og et felles tellesystem som kan måle hvor mange som lytter til podkastene.

Vinn-vinn-situasjon

Sunnmørsposten har også fått en del av årets pott, og skal sette igang prosjektet «Unglab» nå som de har fått 480 000 kroner.

De skal samarbeide med ungdom mellom 15-25 som vil produsere eget innhold, enten det er noen som har ønske om å bli stor på Youtube, podkast, foto eller tekst.

Målet er at Sunnmørsposten og prosjektdeltakerne skal lære av hverandre.

Hanna Relling Berg, asnvarlig redaktør i sunnmørsposten. Foto: Glenn Slydal Johansen.
Hanna Relling Berg, asnvarlig redaktør i sunnmørsposten. Foto: Glenn Slydal Johansen.

– Både små og store mediehus har behov for å tiltrekke seg yngre brukere og lære hvordan de unge ønsker å formidle nyheter og historier. Samtidig som vi gjør det, skal vi tilby vårt utstyr og kompetanse. Det er en vinn-vinn-situasjon, sier Hanna Relling Berg, ansvarlig redaktør i Sunnmørsposten.

Hun forklarer at de også vil kurse deltakerne i etikk, og hvordan de skal håndtere det å være synlig i dagens medielandskap.

– Det beste som blir laget vil vi gjerne distribuere i våre kanaler, men de kan selv velge om de vil publisere det andre steder også, sier hun.