Den rutinerte spilljournalisten Rune Fjeld Olsen mener spill fortjener å bli dekket på lik linje med andre kulturmedier.

– Vi tilbød dem en møteplass på nett da de ikke kunne møte folk i det virkelige liv

Spilljournalist tror mange opplevde karantene-tida som positiv.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

NAVN: Rune Fjeld Olsen

BAKGRUNN: Jobbet 19 år med spilljournalistikk i VG, men har de siste fem årene dekket spillmediet via podkast og Youtube-kanalen Level Up sammen med Karl Martin Hogsnes.

AKTUELL MED: Har blitt NRKs nye spillanmelder/ekspert, som han skal være samtidig som han jobber med Level Up.

– Hvorfor søkte du på jobben som spillanmelder i NRK?

– Jeg søkte i utgangspunktet på vegne av hele redaksjonen i Level Up. Jeg mener spilljournalistikk er en del av NRKs samfunnsoppdrag, og jeg har etterlyst spilldekning der tidligere. Vi har en kompetent redaksjon som kunne gjort det for dem, men når det viste seg at NRK var ute etter en personlighet - en spillekspert - så var det ikke vanskelig å takke ja til det.

– Hvorfor det?

– I NRK når man ikke bare spillentusiastene, men også dem som er nysgjerrig på spillmediet. Det er artig å kunne nerde for en smal målgruppe, som vi gjør i Level Up, men også gøy å spre litt positiv spillkultur for folk som ikke har satt seg så dypt inn i spillmediet.

– Synes du NRK bør utvide sitt mandat og dekke mer spill?

– NRK har en god spilldekning for dem under 18 med Youtube-satsinga Flippklipp, som er en kjempegod tjeneste. Jeg mener det er mulig å gjøre mer rundt det å behandle spill som et voksent kulturuttrykk. Jeg tror NRKs nye satsing også innebærer å se på framtidig spilldekning. Spillmediet er stort, viktig og mulig å lage mye bra journalistikk rundt.

– Hva mener du er de største blindsonene i de store medienes dekning av spill?

– Den aller største blindsonen er hvor bra spillmediet har blitt. Hvilke temaer og budskap spillene har, og hvilken betydning de har i spillernes liv. Det er fortsatt sånn at mange som ikke selv spiller ser på spill som noe useriøst. Det handler om å dekke spillmediet på lik linje med andre kulturmedier. Det fortjener det.

– Flere store norske medier har hatt spillsatsinger de siste årene, men så har de blitt lagt ned. Hvorfor tror du de har det?

– For fem år siden, da Level Up ble lagt ned i VG, sammenfalt det med nedgang i annonseinntekter og krisestemning i norsk presse. Kulturstoffet har vært den lavest hengende frukten, og spillstoff har hengt lavest på det treet. Jeg har forståelse for at det kuttes i nedgangstider, men jeg tror det nå er i ferd med å snu. Jeg ser for eksempel at stoffet blir godt mottatt i NRK.

– Har dere i Level Up merka noe koronaeffekt?

– Det har vært en spesiell tid for oss. Folk oppdaga raskt at vi hadde live-stream og tilbød dem en møteplass på nett da de ikke kunne møte folk i det virkelige liv. Det ble viktig for mange. Fra mars og fram mot sommeren hadde vi flere live-streamer i uka, der folk fikk et sted å henge med likesinnede og bli underholdt.

– Jeg vet ikke om dette hadde stor innvirkning på trafikken vår, men det hadde i alle fall en innvirkning på entusiasmen blant seerne og lytterne. Jeg tror egentlig ganske mange spillere opplevde tida med selvpålagt karantene som ganske positiv.

– Jeg tror mange har tenkt at gud bedre, hvor glad og heldig jeg er som har et nettverk online. På nett kan man være sosial, snakke med venner man har kjent lenge, dele opplevelser, skyte aliens, spille fotball, kjøre bil og alt mulig rart. Mye av mitt sosiale nettverk har vært i spillmiljøer online i mange år, så korona ble en påminnelse av hvor viktig det er for meg.

– En artikkel om spill og dets betydning for folk var jo NRKs sak om spilleren Mats «Ibelin» Steen, som de publiserte i fjor...

– Jeg tror mange ikke forstår hvilken betydning spill har i livene til folk. Historien om Mats Steen er en visualisering av betydningen av internett, at man kan være i virtuelle verdener og dele det med venner. Det er viktig for folk, og det kommer det til å bli for flere og flere. Denne saken var en øyeåpner, som vi som visste dette fra før, satte pris på.

– Hvordan går det økonomisk med Level Up?

– Det går mye bedre enn fryktet, men ikke så bra som vi hadde håpet. Vi er inne i vårt femte år som indie-selskap. Inntektene fra crowd-funding, som er hovedinntekten vår, har ligget stabilt i fem år, og er nå på omtrent 70 prosent av inntektene.

– Vi tilpasser utgiftene etter inntektene, for eksempel på lønningene. En journalist som meg skulle ansiennitetsmessig hatt en betydelig høyere lønn. Jeg synes det er viktig å holde på med dette, selv om lønna er halvert siden VG-tida. Men inntektene våre øker, så vi ser lyst på framtida.

– Alt innhold er gratis hos dere, bortsett fra at de som betaler får litt ekstra innhold. Hvor stor andel er betalende brukere?

– Vi har ingen gode tall på det. Men et grovt anslag er at omtrent 10-20 prosent betaler. Det kan være høyere. Vi har 30.000 abonnenter på Youtube-kanalen vår, og vi har omtrent 1000 som betaler, men ikke alle 30.000 er innom jevnlig, så det er vanskelig å beregne.

– Vi har funnet ut at vi trenger 3000 betalende abonnenter for at vi skal kunne drive på den måten vi helst ønsker. Det er ikke så veldig mange, så det burde være innen rekkevidde.

– Ambisjonene våre er mye høyere enn det vi får gjort i dag. Det er dessverre sånn at mye av det vi vet vi bør gjøre, er avhengige av at vi har råd til det. Det er mulig å lage bra stoff med lite ressurser, men også mulig å lage mye mer og bedre innhold med mer ressurser, så vi håper vi kommer dit en dag.

Powered by Labrador CMS