Haugesunds Avis feirer 120 år med «gammel» forside

Publiserer alle forsidenotiser dobbelt i frykt for at leserne ikke skjønner skrifttypen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Torsdag fyller Haugesunds Avis (HA) 120 år, og det feirer den Amedia-eide avisen med å trykke forsiden i stiltype fra etableringsåret 1895.

«Dagens førsteside er vår ærbødige hilsen til historien, før vi gyver videre løs på nåtid og framtid,» skriver avisen i en egen omtale av forsiden.

Forsideuttrykket skal være det samme som for 120 år siden, med unntak for annonsene samt en liten endring i skrifttypen. Og i frykt for at leserne ikke skjønner hva som står på forsiden, har avisen publisert alle forsidenotisene på nett.

For to år siden solgte Haugesunds Avis hele forsiden til en bilforhandler.

Interessert i medienyheter? Følg Journalisten.no på Facebook og få nyhetene i strømmen din:

 

Ser framover

Avisen ble etablert av Venstre-mannen Bernt Seland, som hadde som programerklæring å «hevde et frisindet Standpunkt».

I dagens leder understreker HA at det er viktigere å se framover enn bakover, og oppsummerer de digitale trendene før publikummet får en takk:

«Annonsørene er kjempeviktige, men også abonnentene må takkes for at regionen har hatt en sterk og samlende avis i 120 år.»

Haugesunds Avis hadde et papiropplag på i gjennomsnitt 21.980 eksemplarer i fjor, ned fra 38.485 i toppåret 1998 og fra 29.907 eksemplarer for fem år siden. Netto totalopplag var i fjor på 22.797 eksemplarer. Det digitale var på 21.864 eksemplarer.

Mediehuset Haugesunds Avis leverte i fjor et årsresultat etter skatt på 4,9 millioner kroner av en omsetning på 161,9 millioner kroner.

Avisen ble en del av Amedia etter at A-pressen kjøpte Edda Media fra det britiske mediekonsernet Mecom i desember 2011. Forløperen til Edda Media var Orkla Media, som kjøpte HA fra Dagbladet sommeren 1991.

Powered by Labrador CMS