Innsikt:

Kode24-redaktør Ole Petter Baugerød Stokke har gjort seg opp noen erfaringer med podkast i 2020.

Starte podkast? Her er våre 10 beste råd etter 60 episoder!

Du må gjøre noe ingen andre gjør. Bare da er du garantert å bli verdens beste.

Publisert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Hei sveis og velkommen til kode24-timen, med Jørgen og Ole Petter! Hele Norges kodeshow, fra kode24.

– Du ble litt usikker på når du skulle begynne der, Ole Petter?

– Ja, jeg var det. Vi var enige om at vi skulle begynne etter melodien hadde gått én gang, men når har den egentlig gått én gang?

– Jeg gikk ut av telling sjæl, jeg.

Sånn begynte den aller første episoden av kode24-timen, 18. oktober 2019. Allerede etter disse sekundene hadde vi satt tonen som kom til å prege podkasten vår hver eneste uke, fra episode 1 til 60 - gjennom ferier, sykdom, pandemier og barnefødsler.

Vi var ikke alene om å lage podkast i 2020, for å si det forsiktig. Men vi er blant de relativt få som faktisk har klart å gjennomføre én episode hver eneste uke i over ett år nå, med en bitteliten stab og en kjempediger liste over helt andre ting vi også må få gjort disse ukene.

Sånn får vi det til, og sånn kan du få det til, også.

#1: Ikke lag podkast fordi du burde lage podkast

Her har du hovedmotivasjonen til altfor mange norske podkaster: «Vi burde sikkert lage podkast».

Nei – du burde ikke lage podkast. Du kan lage podkast. Om formatet funker for hva enn du prøver å få til.

Mangler du et raison d'être, for å bruke et uttrykk langt over min utdannelse, kommer du til å bruke tusenvis av kroner på utstyr og timesvis på arbeid som ikke fører til noe som helst.

For ingen gidder å drive podkast som et pliktløp. Det har utallige redaksjoner, selskaper og organisasjoner prøvd på før deg.

#2: Ikke lag en podkast som andre lager bedre enn deg allerede

Her har du idèen til altfor mange norske podkaster: «Mennesker i et studio som snakker om et tema».

Problemet er selvfølgelig at det trolig finnes tusenvis av flinkere mennesker i bedre studioer som snakker om akkurat det samme teamet. Da taper du konkurransen.

Ergo: Du må gjøre noe ingen andre gjør. Bare da er du garantert å bli verdens beste på det du gjør.

kode24-timen har for eksempel spalta Innboks, hvor vi stiller kode24-klubben på Facebook et spørsmål og går gjennom svarene. Ingen andre i hele verden gjør dette. Vi er verdens beste på det.

#3: Ha noen økonomiske argumenter å gi til sjefen din

Trolig sitter det folk over deg som kan legge ned hele podkast-prosjektet ditt når som helst: Sjefene dine.

Derfor trenger du bedre argumenter overfor dem enn «men podkast er så gøy, pliiis la oss lage podkast».

Ingen, og da mener jeg absolutt ingen, argumenter fungerer bedre på sjefer enn «Vi gjør dette for å tjene mer penger». Eventuelt «Vi gjør dette for å tiltrekke oss de beste folka så vi kan tjene mer penger». Eller «Vi gjør dette for å skaffe oss nye kunder/lesere/brukere så vi kan tjene mer penger».

Sjæl leser vi opp noen stillingsannonser i hver episode, og se så - sjefen er fornøyd.

#4: Legg lista akkurat passe lavt

Hovedargumentet mot å lage podkast er at det tar tid. Men det trenger ikke å ta sååå mye tid, om du bare legger lista lavt nok.

Ole Petter Baugerød Stokke (t.h.) og Jørgen Jacobsen utgjør kode24-timen.

Bare glem å redigere episodene i noe særlig grad. Bare glem å skulle ta opp ting på nytt. Bare glem å skrive detaljerte manus.

For en lav list trenger ikke å bety lav kvalitet. Tvert i mot - bare lave skuldre og høy takhøyde, som jeg har til gode å høre at noen ikke setter pris på.

I stedet for å ta opp introduksjonen til den første episoden vår på nytt, altså fordi jeg starta på feil tidspunkt, så tulla vi heller med det. Og vipps, så ble det god stemning i studio, og forhåpentligvis inni øra til lytteren, også.

#5: Fiks deg helt ålbings lyd med ett triks

På ett punkt må du faktisk ha lista på et visst nivå – lyden. Men det betyr ikke at du må ut og kjøpe Shure SM7B-mikrofoner og miksepult til titusenvis av kroner.

Det betyr først og fremst bare at du må ha en eller annen mikrofon. Og at du må putte mikrofonen så nært munnen din som mulig. Mye nærere enn du tror. Litt til. Enda litt. Der, ja.

Å ha mikrofonen nær munnen din er faktisk det eneste lydtrikset du trenger for å få helt ålbings lyd. Tro meg - vi har prøvd mye rart.

#6: Lag et opplegg som lager episodene for deg

Selv om det å lage podkast ikke trenger å ta så mye tid som mange påstår, tar det selvfølgelig tid. Sørg derfor for å lage opplegg som nærmest lager episodene for deg.

I starten hadde kode24-timen flere spalter enn i dag. Blant annet en «harselas fra Hasle», hvor vi lagde sketsjer og innslag jeg egentlig er litt stolt av at vi lagde. Men det tok altfor mye tid, og ble fort skrota.

I dag har vi heller lettkjørte spalter som Innboks, en klassisk «hva har du gjort siden sist»-spalte, en nyheter-spalte - spalter, spalter, spalter.

Annenhver uke prøver vi å ha en gjest, hvor vi skipper spaltene. Men også da lager episoden seg selv, bare man har en viss formening om hva man skal prate om, og hvordan. Og må gjesten avlyse, ja, da bare snur vi opp-ned på det igjen, og kjører en episode med spalter.

#7: Dra med deg lytterne inn i studio

Veit du hvem jeg liker aller best å se på bilder av? Meg selv. Det gjør du og, om du skal være ærlig. Du sitter ikke og zooomer inn på andres fjes om du ser på et gruppebilde hvor du er involvert.

Folk er seg selv nærmest. Så drar du dem med deg inn i studio, vil de garantert høre på deg, for å høre seg selv.

Sjæl tar vi med leserne våre gjennom Innboks-spalta, vi tar dem med som gjester, vi tar dem med ved å be dem om spørsmål å stille gjestene våre, vi har tatt dem med med noe så banalt som å lese opp anmeldelser fra iTunes.

Å høre navnet sitt på lufta er stas - så sørg for å lese opp noen.

#8: Få mer ut av podkast enn bare podkast

Det er nok av folk som påstår at podkaster kan legges bak betalingsmurer eller kun gjøres tilgjengelig på egne nettsider, for å gjøre arbeidet mer verdt det. Dette er en dårlig idé, som misforstår hele konseptet podkast.

Men det er ingenting i veien for å få mye mer ut av en podkast enn bare en MP3-fil som folk kan laste ned hvor og når og hvordan de vil. En vanlig sending av kode24-timen gir oss for eksempel:

  • Et spørsmål med påfølgende diskusjon til medlemmene i kode24-klubben vår på Facebook.
  • En time live video fra innspillingen av episoden på Facebook, hvor vi inviterer folk til å chatte med oss og være med i sendinga
  • En artikkel på kode24.no, basert på enten episodens gjest eller Innboks-spalte.
  • Ja, og så en episode av podkasten, da - den holdt jeg på å glemme.

Da begynner det virkelig å bli verdt tida man bruker.

#9: Gi ut en episode hver eneste uke, også når det ikke går an

Konseptet med podkast er at du skal abonnere på den, og jevnlig få en ny episode. Da må du faktisk produsere en ny episode jevnlig, også.

For på samme måte som ingen gidder å abonnere på en avis som kanskje kommer ut én til fire ganger i måneden, eller skru på radioen for å kanskje høre et radioprogram om de som lager det har orka den uka, gidder ingen å abonnere på en podkast som ikke kommer ut jevnlig.

Med «ingen» mener jeg «joda, helt sikkert noen, men du skjønner hva jeg mener». Og derfor kommer kode24-timen ut hver eneste uke. Uten unntak.

Blir vi sendt på hjemmekontor på grunn av en pandemi, spiller vi den inn gjennom Zoom. Har Jørgen ferie, lager jeg en episode selv. Har jeg barselperm, lager Jørgen en episode selv. Har vi begge ferie, lager vi episoder på forhånd.

#10: Bare anta at nesten ingen kommer til å høre på deg

Så; etter 60 episoder og en selvgod kommentar om hvordan man skal lage en podkast, vil jeg kalle kode24-timen en suksess?

Godt spørsmål, imaginære leser.

kode24-timen har totalt blitt lasta ned 42.268 ganger. Høyt. Men hver episode blir i snitt lasta ned rundt 500 ganger. Lavt. Eller - visstnok ikke så lavt som man skulle tro, når jeg snakker med andre i podkast-spillet.

Og så har man tilbakemeldingene, da. iTunes-anmeldelser om at vi er «ukas høydepunkt» for noen. Og skjermdumper delt fra Spotifys Year in Review, hvor det står svart på hvitt at noen har binget tre episoder av kode24-timen på rappen.

Greia er: Podkast gir deg neppe massevis av lyttere hver eneste uke. Men du kan komme rett inn i øra på noen få.

Den tilliten skal du pakke inn i fløyel og putte på en pidestall. For bruker du den riktig, får du de mest lojale, ivrige og verdifulle følgerne du kan tenke deg. 💘

Powered by Labrador CMS