Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Spalten uttrykker skribentens egne synspunkter.
– Vet du hvem James Brown er?
I en bar i Reykjavik rundt årtusenskiftet ble jeg stående og snakke med en mann som jobbet i turistindustrien. Han fortalte om en gruppe
britiske journalister han hadde hatt ansvaret for å vise rundt på øya. Blant
dem Brown. Og om festen – eller mer nachspielet – som hadde krasjlandet, bokstavelig
talt, da Brown kastet TV-en ut av vinduet på hotellet.
Hvis noen nå er usikre: Vi snakker ikke om artisten James
Brown, kjent som «The Godfather of Soul», men den engelske navnebroren, som
kanskje heller kan omtales som det «The Godfather of Foul». Mannen som i 1994
lanserte magasinet Loaded. Omstridt og bejublet, og som fikk britiske menn til kaste
seg over et blad som markedsundersøkelsene viste at det ikke var et marked
for.
Meg om meg selv
I høst kom Brown ut med sin selvbiografi, «Animal House».
Episoden på Island er ikke nevnt – så jeg har bare mannen i baren sitt ord for
at den er sann – men sammenlignet med det som står i boka, vil en TV ut av
vinduet uansett kun være verdt en fotnote.
Boka beskriver en karriere som hele
tiden er en hårsbredd unna totalt kaos, både for ham og alle rundt ham.
Innimellom går det også veldig galt.
Noen tiår tidligere, på den andre siden Atlanteren, nærmere
bestemt i 1967, var det en annen magasingründer som også forandret
magasinjournalistikken. Jann Wenner og hans Rolling Stone. Wenner er denne
høsten også ute med sine memoarer, «Like a Rolling Stone: A Memoir».
Brown og Wenner har forskjellig bakgrunn, men det er også
likheter, og det går en rød tråd fra den ene til den andre. Eller kanskje vi
heller skal si en tynn, hvit linje. For med suksessen kom også kokain. Høyt
elsket av de to – og noe som bidro til at begge mistet kontrollen på et
tidspunkt. Eller flere, litt avhengig av hvem du spør.
Annonse
Fakta
Roger Aarli-Grøndalen er ansvarlig redaktør i Journalisten. En stilling han har hatt siden juni 2018.
Tidligere ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Eidsvoll Ullensaker Blad.
Har bakgrunn fra ulike lederstillinger i Egmont/ Hjemmet Mortensen, blant annet redaktør i klikk.no, Foreldre & Barn og Mann.
Var på slutten av 90-tallet ansvarlig redaktør i Bellona Magasin.
Startet journalistkarrieren i Romerikes Blad.
Arven etter Hunter
Mitt første møte med Loaded var våren 1997. På forsiden var tegneseriefiguren
Judge Dredd med ei dame i hendene. Den som tipset meg om bladet var Morten
Abrahamsen, nå journalist i NTB. Han hadde litt tidligere vært i London og
intervjuet Loaded-redaksjonen på oppdrag for Morgenbladet.
Morten og jeg jobbet på dette tidspunktet begge i Bellona.
Han som sivilarbeider, jeg som journalist i Bellona Magasin, og vi oppdaget
raskt at vi hadde en felles interesse for Tom Wolfe, Hunter S. Thompson og new
journalism.
Loaded førte denne tradisjonen videre, mente Morten. Kanskje
ikke det politiske tilsnittet man fant hos Thompson og hans gonzo-journalistikk
i nettopp Rolling Stone, men galskapen. Historier hvor utgangspunktet var den
mislykkede reporter som ble dumpet på steder hvor han strengt tatt ikke burde
være. Og dette traff en nerve hos mange unge menn i siste halvdel av 90-tallet.
Oppdraget Brown hadde fått var tilsynelatende enkelt. Lage
et blad som kombinerte fotball og musikk, hans to store interesser. I miksen
puttet han også en stor dose nostalgi. Gamle helter på og utenfor fotballbanen,
kultfilmer – og Browns bakgrunn som featureredaktør i musikkavisen NME, som ga ham
tilgang til nesten alle artister som var verdt å nevne. I tillegg hadde
Storbritannia en voksende undergrunn med komikere som nå ble løftet fram i
lyset.
Mindre klær, høyere opplag
Og det var morsomt, en stund. I 1998, året etter at Brown
forlot bladet for en ny og bedre betalt jobb som redaktør for mer snobbete GQ, solgte
Loaded over 450.000 eksemplarer i måneden i Storbritannia. Men da hadde
konkurrerende forlag kastet seg på, med blader som var mer strømlinjeformet i
sin tilnærming (FHM, Maxim med flere). Damene på forsidene ble stadig flere, og klærne stadig færre.
Konkurrentene vant, målt i solgte blader. Snart toppet de opplagsrekorden til Loaded med noen
hundre tusen ekstra solgte eksemplarer hver måned de neste årene, mens veksten
til originalen stoppet opp.
Brown understreker at av de 36 utgavene han var redaktør
for, var det menn på coveret på 26 av dem. I årene etter ble det stadig lengre
mellom mennene. Etter hvert viste det seg også at det var begrenset hvor langt
man kunne dra konseptet med mislykkede journalister som ikke kunne oppføre seg.
I hvert fall hvis målet var at folkene som var involvert skulle komme seg hjem
uten varige mén.
Karrieren som GQ-redaktør tok også brått slutt da magasinet hadde
nazigeneralen Erwin Rommel på lista over århundrets mest velkledde. Det slo
dårlig an hos de jødiske eierne av forlaget Condé Nast, som utgir GQ.
Annonse
Nye konflikter
Browns
karriere stoppet ikke med dette, men hans nye konsepter, blant annet magasinet Jack,
ble ikke like store opplagssuksesser. Det sikret imidlertid Brown nok penger til
en tidlig pensjonstilværelse da han solgte seg ut i tide.
I 2019 gjorde han et kort comeback som redaktør for fotballmagasinet FourFourTwo, men etter et halvt år oppsto det konflikter som gjorde at han gikk av.
Deler av Loaded-historien er fortalt tidligere. Browns
nestkommanderende – og senere Loaded-redaktør – Tim Southwell, skrev magasinets
historie sett igjennom sine øyne allerede i 1998.
Men boka «Getting Away With It:
The Inside Story of Loaded» handler i enda større grad om «se hvor gale vi var»
og «dobbelt så mye er dobbelt så gøy».
Den gir likevel et litt annet
perspektiv. Og et litt annet perspektiv på Brown, som ikke var verdens enkleste
sjef.
Men «Animal House» er mer enn en hyllest til en hedonistisk
livsstil, historien har også mer mellommenneskelige aspekter. Brown vokste opp i
britisk arbeiderklasse med en mor med store psykiske utfordringer, som til
slutt tok sitt eget liv. Noe som naturlig nok preget ham. Og var en årsak til den
stadig mer utagerende livsstilen, ifølge Brown selv.
En pompøs mann
Det ligger litt i kortene at en selvbiografi i stor grad vil
handle om forfatteren, og det er alltid en fare for at den som skriver vil
fremstå som noe pompøs. Og Jann Wenner er en pompøs mann. Heldigvis kommer det
litt mer selvironi snikende inn underveis.
Med Wenners drøyt 50 år i musikk- og
magasinbransjen har han møtt dem alle. Inkludert intervjuet flere sittende amerikanske
presidenter. Skal vi tro Wenner var han også en viktig årsak til at de ble
valgt.
I sin storhetstid var Rolling Stone et viktig magasin for
musikk, motkultur og politikk. Men på 90-tallet og etter årtusenskiftet har det
imidlertid blitt litt vel mye fokus på artister som strengt tatt har gått noe ut
på dato.
Kanskje også litt vel mye nostalgi påtvunget både redaksjon og leserne
av en eier og redaktør som mener at det knapt har dukket opp en artist siden
70-tallet som det er verdt å lytte til, kanskje med unntak av U2 (Bono og
Wenner er venner). Når det er utgangspunktet, kan det bli utfordrende å tiltrekke
seg yngre lesere.
Etter at Wenner solgte seg ut i 2017, startet det en fornyelsesprosess.
Og med Noah Shachtman som ny redaktør i 2021 – hentet fra The Daily Beast – har
Rolling Stone også fått en slags digital renessanse på nyhetsplass. Blant annet fikk
avsløringene om Eric Claptons støtte til vaksinemotstandere en viss
oppmerksomhet. Det er ikke sikkert Wenner hadde sluppet igjennom den artikkelen
om sin omgangsvenn fra fortiden.
Historiens bakside
Som med mange memoarer forteller ikke Wenner hele historien,
og boka kan med fordel leses sammen med Joe Hagans «Sticky Fingers: The Life
and Times of Jann Wenner and Rolling Stone Magazine» fra 2017. Ei utrolig mørk
bok. Det finnes knapt en begivenhet i Wenners liv som Hagan ikke klarer å snu
til noe negativt.
I utgangspunktet var dette et samarbeidsprosjekt mellom Hagan og
Wenner, men et prosjekt som av naturlige årsaker stoppet opp da Wenner fikk se deler
av teksten.
Legger vi sammen de to bøkene og deler sånn cirka på to, får vi kanskje
noe som er tilnærmet sannheten. Wenner har tross alt oppnådd noe. Og han ble
rik på veien.
«Kokain er Guds måte å fortelle deg at du tjener for mye
penger», uttalte den nå avdøde komikeren og Wenner-vennen Robin Williams.
Kanskje var det også det Wenner tenkte på mens han fløy
rundt i sitt eget privatfly, med nesa full av hvitt pulver, på vei til et møte med en
avdanket rockestjerne et eller annet sted i verden.
Før han innså at pulveret verken er bra for helse, kreativitet eller lommebok. Av de tre var han nok mest bekymret for de to første.
Livet uten status
I Wenners verden er Rolling
Stones fremdeles verdens beste rockeband og Bob Dylan den største helten. Og i
boka kommer det fram at en viktig årsak til at han ventet så lenge med å selge
magasinet, var frykten for at han ikke lenger ville ha adgang til den verdenen hvis han ikke var sjefredaktør i Rolling Stone.
Det er ikke bare rusmidler som gir avhengighet.
Ser vi bort ifra livsstilen, er det marked for å starte
noen lignende i dag? Et nytt Rolling Stone eller Loaded? Hvis målet er å
kopiere historien, sannsynligvis ikke – men hvis ambisjonen derimot er å starte
noe helt nytt, absolutt ja.
Men det er viktig å huske at ingen av disse bladene ble
igangsatt basert på fokusgrupper og markedsundersøkelser. De ble startet av unge
mennesker som laget et blad de selv ønsket å lese.
Litt som Subjekt eller Tidens Ånd her hjemme. Selv om det gjenstår å se
hvordan de historiene til slutt ender.