POU-leder Tron Strand venter på informasjon fra justisministeren om offentlighetsloven.

Har ventet i snart fem år på tiltak for offentlighetsloven: – Skandaløst

Pressens offentlighetsutvalg glade for at justisministeren konfronteres torsdag.

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Fem år etter at offentlighetsloven ble evaluert på oppdrag fra Stortinget, med en rekke kritiske funn, har det fremdeles ikke skjedd noe i form av konkret oppfølging fra regjeringen.

I 2017 antydet daværende justisminister Per-Willy Amundsen at han kunne foreslå endringer i loven i løpet av året, uten at det materialiserte seg.

Torsdag 26. november planlegger Stortinget behandling av en interpellasjon fra Ap-politiker og justiskomitéleder Lene Vågslid, som etterlyser informasjon om sittende justisminister Monica Mælands syn på evalueringen, samt når og på hvilken måte ministeren vil følge opp.

– Skandaløst

På høy tid, mener Tron Strand, leder av Pressens offentlighetsutvalg, som kaller regjeringens tilnærming for «somling satt i system»:

– At regjeringen i mange år har oversett og ignorert Stortingets vilje i denne saken er ikke noe mindre enn skandaløst. Da den nye offentlighetsloven ble vedtatt i 2006, var det Stortingets forutsetning at endringene skulle føre til mer åpenhet og innsyn. For å forsikre seg om at dette ble realisert, påla Stortinget regjeringen å gjennomføre en evaluering. Den ble riktignok gjennomført, men mange år på overtid. I 2016 var evalueringen på høring. Den avdekket store svakheter, mangler og at loven ikke ble fulgt, skriver Strand i en e-post til Journalisten.

Strand viser til at også Riksrevisjonen har uttalt tydelig kritikk i en rapport etter 2016, og at offentlighetsutvalget selv har dokumentert at vesentlige sider av loven ikke fungerer som forutsatt.

– Likevel har ingenting skjedd fra regjeringens side.

Korona-utfordringer

Svakheter i loven og manglende vilje til åpenhet og innsyn er også dokumentert under pandemien, påpeker Strand.

– Mediene har opplevd store problemer med i det hele tatt å få svar på innsynskrav, når svarene kommer har det mange ganger gått uker og måneder, dokumenter journalføres sterkt forsinket og svært mange dokumenter hemmeligholdes, uten hjemmel for det i lovverket, skriver Strand.

Han legger til:

– På toppen av dette kommer at krisearbeidet organiseres slik at dokumenter kan unntas offentlighet. Selv om dokumenter flyter mellom ulike statlige etater, hemmeligholdes disse som interne saksdokumenter, skriver Strand, og avslutter:

– Det haster å følge opp offentlighetsloven, slik at vi unngår at hele fundamentet for åpenhet i det norske samfunnet undergraves. Jeg forventer at regjeringen tar dette på alvor.

Kritiske konklusjoner

I 2016 skrev offentlighetsutvalget at de kjente seg igjen i mange av konklusjonene i evalueringen, og ramset opp flere momenter som har vært tema for pressen også i årene etter, blant annet:

  • Interne dokumenter unntas ofte fra innsyn.
  • Mange i forvaltningen har ikke forstått innholdet i bestemmelsen om innsyn i sammenstillinger av opplysinger og mangler kunnskap til å praktisere den rett.
  • E-post, sms og muntlige samtaler oppfattes ofte som uformelle og journalføres sjelden.
  • Selskaper og stiftelser som er omfattet av loven har ofte lav kunnskap om offentlighetsloven.
  • Klager behandles ofte ulikt og kan ta tid.
Powered by Labrador CMS