Kristoffer Egeberg grov i turnusvakt og ved siden av å lage andre nyhetssaker. Dette er hverdagsgraving. Foto: Martin Huseby Jensen
Skup vil ikke være høy og mørk. Fokuserer på hverdagsgraving
Flott, mener fjorårets vinner.
Kanskje vil de aldri dominere Skup-konferansen, men de siste årene har det vært tydelig at deltagelsen blant medarbeidere i de mindre redaksjonene er fallende. Kanskje er det fordi Skup oppfattes som høy og mørk. Kanskje lever man i troen om at det å grave krever store ressurser. Begge er feil, sier daglig leder Jens Egil Heftøy i Skup.
– I min verden handle det om å bruke enkle metoder for å grave dypere i ordinære nyhetssaker. Det er å gå videre i en konkret sak man jobber med, samtidig som man også må legge om flyten noe. Det er ikke sant at de fleste gravejournalister jobber i månedsvis med prosjekter.
Bruk ventetiden
Selvfølgelig har man tid, slår Heftøy fast. Tid hvor man kanskje venter på en telefon, eller en epost med sitatsjekk. Hverdagsgraving handler om å bruke ventetiden bedre enn man gjør i dag. Det handler om den ekstra telefonsamtalen i en pågående sak. Det ekstra nettsøket som gjør en kommer dypere i saken. Det er dette som er normen ute i den store verden. Ikke å lage de store riggene som tar månedsvis å gjennomføre.
Les også: Nå er det slutt på lange metoderapporter
Dette blir tema under årets Skup. Hverdagsgraving. Egentlig er det ikke de store forskjellene fra tidligere konferanser. Ifølge Heftøy handler det om å tydeliggjøre hva de egentlig driver på med.
Klart, sier Heftøy, vil de store prosjektene ofte vinne fram til prisen fordi Skup-prisen handler om metode. Men han mener at det bør være mulig å grave uten å ha Skup-pris som gulrot.
– Den er den minst viktige. Det er en detalj. Men det er prisen det blir rettet fokus mot. Ikke fra vår side, og det er heller ikke vårt ønske. Vi vil gi journalister metoder som utvikler saker i hverdagen, sier Heftøy og påskriver Skup-dekningens pass.
Skup har ifølge ledelsen ringt rundt til omtrent 100 redaktører i mindre redaksjoner for å få feedback på hva de ønsker seg under konferansen.
– Kommer de fortsatt ikke på konferansen, er det i hvert fall ikke vår feil. Nå har de fått det de har bedt om.
I Skup-ånden
I fjor vant Kristoffer Egeberg i Dagbladet Skup-prisen. Over lang tid grov han i dokumenter knyttet opp til salget av forsvarsmateriell. Dette skjedde ved siden av turnus og produksjon av andre nyhetssaker. Det hele startet egentlig med en nysgjerrighet rundt hvem som hadde kjøpt Kong Olavs gamle badekar som stod på skoleskipet KNM Horten.
Les også: Kristoffer Egeberg: Nerden slår tilbake
– Det er helt supert at de gjør det. Det er kanskje en av de tingene vi har lykkes med i Dagbladet. Vi har ikke hatt de resurssene at vi kan ha egne gravegrupper og må drive med hverdagsgraving. Og så er det litt Skup-ånden. Selv om noen av kursene og programpostene kan virke overveldende synes jeg at, dersom man virkelig ser etter, mye handler om hverdagsgraving.
Egeberg mener at det er få skup som starter med at an har bestemt seg for å grave. De fleste starter med hverdagsgravingen.
Les også: Kristoffers favorittsøkesteder på nett
– Det høres kanskje gammeldags ut, men jeg forsøker å holde meg nysgjerrig. Alle kan finne seg en postliste å følge med på. Det tar maks en halvtime i uken å bla gjennom og bestille dokumenter. Det er hverdagsgraving. Eller å sette opp Google-alerts. Ta noen telefoner. Sette av tid til å Google litt innimellom. Lese litt innenfor områder du har lyst til å være oppdatert på, sier Egeberg og legger til:
– Og så er det nok aller best å grave innen områder du har interesse for. Det gir selvtillit. Det betyr ikke at du må skrive om det hele tiden.
Her finner du Journalistens dekning av Skup.