Forbruker=ombudets sitatforbud

KOMMENTAR: Forbrukerombudets ønske om sitering uten samtykke i innholdsmarkedsføring og reklame er bakstreversk, skriver reisebyrået Berg-Hansen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I høst inngikk vi et samarbeid med Aftenposten Brand Studio for å teste ut innholdsmarkedsføring. For vår del var dette et attraktivt grep, fordi vi ikke har de store markedsmidlene som skal til for å få fotfeste for vårt budskap. I dag er 90 prosent av våre kunder jobbreisende. Majoriteten av den norske befolkningen tror at Berg-Hansen kun er for jobbreiser og de reisende tror ikke de kan bruke oss privat. Det var et naturlig grep for oss å ta i bruk innholdsmarkedsføring.

Les også:

Sitatfeide mellom Forbrukerombudet og Aftenposten

Gjør som Aftenpostens Espen Egil Hansen, drikk cola!

Gjennom samarbeidet med Aftenposten Brand Studio fikk vi hjelp av en tidligere journalist, Lars Magne Sunnanå, til å sparre på hvilke saker som var attraktive for leseren, og vi fikk også hjelp til å skrive disse sakene. Det er alltid stor verdi når noen ser oss utenfra. Det var også trygt å ha med noen fra Aftenposten, fordi jeg vet hvilke verdier de representerer. Vi trenger ikke sminke på de tjenestene vi leverer – vi trenger bare å formidle det på en interessant måte.

I den hittil siste artikkelen vår siterte vi Forbrukerombudets tidligere uttalelser om alle aktørene som priser flybilletter urimelig i bransjen vår. Uttalelsen om dette ble gitt til Aftenposten tidligere i høst og vi refererte denne med et sitat i vår artikkel. Vi lenket også videre til en sak i NRK om samme tema.

Ytringsfrihetsinngrep

I sin kritikk av vår sitering ønsker Forbrukerombudet nå å innføre et forbud mot å gjengi sitater uten forutgående samtykke i all reklame. Det vil få vidtrekkende konsekvenser for selskapers anledning til å kommunisere i en digital hverdag, der reklame og klassisk kommunikasjon på mange måter smelter sammen. Moderne bedrifter bruker i dag artikler, foredrag, kronikker, sosiale medier og egne nettsider som en del av sin markedsføring, selv om ikke alle innlegg handler om konkrete produkter.

Hvor skal da grensen settes for Forbrukerombudets sitatforbud? En bred tolkning av et slikt prinsipp vil være et betydelig inngrep i selskapers ytringsfrihet og anledning til å gi relevant og god informasjon til kunder og omgivelser.

Sterkt sitatvern

Enda mer spesielt er det at et slikt sitatforbud skal gjelde uttalelser fra offentlige myndigheter. Skal det være forbudt for en selger av appelsinjuice å sitere Helsedirektoratets ekspertuttalelser om verdien av C-vitaminer?

Fremveksten av innholdsmarkedsføring taler for et sterkt vern mot misbruk av sitater og fakta. Vi registrerer at Forbrukerombudet ikke har kritisert Berg-Hansen for slikt misbruk i vår annonseartikkel. Sitater og referanser må selvsagt gjengis korrekt og i en riktig sammenheng. Men det er noe helt annet enn forbudet Forbrukerombudet nå tar til orde for.

Anette Maltun Koefoed er kommunikasjonsdirektør i Berg-Hansen.

Powered by Labrador CMS