Sjefredaktør i VG Nett, Espen Egil Hansen. Foto: Birgit Dannenberg
Også VG Nett legger om
Dagbladet får skryt for nettomlegging.
Det er ikke bare Dagbladet som arbeider med forsidedesignet sitt. Også VG Nett vurderer en ny omlegging av forsiden, som blant annet innebærer å fjerne høyremargen. Sjefredaktør Espen Egil Hansen sier til Journalisten at det foreligger flere skisser, men ønsker ikke å si noe om når en eventuell ny omlegging vil komme.
– Vi har jobbet med dette en stund, og har blant annet fulgt med på Ekstra Bladets endringer. Omleggingen vår for litt under et år siden gjorde forsiden bedre, men den er ikke fullendt, sier han.
Forbedringer
Hansen sier at det er flere forbedringsmuligheter ved dagens forside, blant annet høyrespalten. Ved forrige omlegging ble høyreløpet på forsiden lagt opp til at enkelte saker skulle få leve lenger. Men ifølge redaktøren er leserne nær sagt blinde for sakene som ligger der, og viser til at disse leses bedre når de ligger i hovedløpet.
Samtidig viser han til at annonsørene etterspør mer dominans på siden og ber om tydeligere annonseflater. Hansen mener at selv om Dagbladet med sin omlegging på onsdag kanskje har gått litt for langt med å la annonsene bli for dominerende, sier han at de absolutt er inne på noe og berømmer dem for omleggingen.
Nettpriser
– Men betyr det at annonsørene i fremtiden vil ha mer å si for designet på nettavisenes forsider?
– Ikke mer enn før. Annonsørene har alltid vært viktig for mediene. De skal ha ut sitt budskap, og til syvende og sist er det inntektene fra annonsørene som betaler lønningene til journalistene.
Når det gjelder Dagbladets omleggingen mener han konkurrentens hovedutfordring er at de tror på produktet sitt, og at de tar betalt for den eksponeringen de nye annonseplassene gir.
– Klarer de det, så er det kjempebra.
Bra
Avtroppende styreleder Arne-Inge Christophersen i Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO) mener at det kan være at Dagbladet får uttelling for omleggingen, men understreker at alt handler om dokumentasjon. Han viser til at det er tøff konkurranse om annonsekronene i nettmarkedet som fører til prispress. Det mener han MIO-tallene så langt indikerer det langt på vei gjennom at mediekanalen ikke er den har størst vekst i kroner og øre.
Som Espen Egil Hansen viser han til at annonsørene ønsker større flater med bedre eksponering på nettsidene. Særlig uten for mange forstyrrelser som popup-annonser. Men han sier det gjenstår å se om Dagbladet vil kunne øke annonseprisene som følge av omleggingen.
– Jeg ønsker veldig velkommen måten Dagbladet har løst det på. Det lite mye støy og rene fine flater uten at det dreper det redaksjonelle. Jeg tror de går riktig vei og at DB tar tak og går foran skal berømmes.