John Arne Markussen (til høyre) vil gjerne ha på plass en felles betalingsløsning. Her sammen med Amedia-sjef Are Stokstad under opplagspresentasjonene. Foto: Martin Huseby Jensen
Bransjen nærmere felles betalingsløsning
Målet er å gjøre slik at brukerne ikke må logge seg på forskjellige betalingsløsninger.
Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
– Alle mediehusene burde sette seg ned og lage en felles løsning. Det er noe bransjen må håndtere sammen. I dag sliter vi ut leserne, og all denne innloggingen er jo blitt det reneste «passordhelvete», sier sjefredaktør John Arne Markussen i Dagbladet til Dagens Næringsliv.
Diskusjonene rundt felles digitale betalingsløsninger er langt fra nytt. Siden de første avisene lanserte sine betalingsløsninger for noen år siden, har stadig nye påloggingsløsninger dukket opp; TV 2 Sumo, SpiD, AiD, DBiD og så videre. Disse med flere utløser det Markussen kaller passordhelvete.
Tidligere i vinter argumenterte Aftenpostens sjefredaktør, Espen Egil Hansen, for en felles betalingsløsning. Da Klassekampen spurte om det kunne være aktuelt med en felles pålogging med Amedia svarte Hansen: – Jeg synes det er en interessant tanke. Det er mange problemstillinger knyttet til dette som jeg ikke kan avvise.
Henter ut data
Siden i fjor sommer har ei gruppe i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) utredet mulighetene for å få til en felles pålogging. I denne gruppen sitter representanter fra mediebedrifter som har digitale baser med en viss brukerstørrelse, forteller fagsjef Geir Engen i MBL til Journalisten.
Han forklarer at gruppen nå arbeider med å ta ut data fra de forskjellige basene for å se på størrelsene. Først da vil de ulike aktørene se om det ligger en gevinst i å etablere en felles påloggingsløsning.
Med gevinst sikter Engen til at de må finne ut av hvor mange brukere som er registrert hos flere aktører.
– Vi mener det er en gevinst. Utgangspunktet er at skal du gjøre noe i fellesskap, må du ha en oppside. Det tror vi brukerne får ved at de slipper å forholde seg til forskjellige løsninger. Derfor må vi finne ut av hvor mange det er som er registrert forskjellige plasser. Akkurat så sakte som det går nå - så sakte kommer ikke til å gå i fremtiden, sier Engen.
Det er ikke slik at denne gruppen, eller hovedstyret i MBL, har til hensikt å lage et helt nytt påloggings- og betalingssystem. Det er heller snakk om en paraply hvor alle de forskjellige løsningene er med og sender brukerdata seg mellom.
– Det er snakk om data som bekrefter identiteten til brukerne. Altså mobiltelefon og epost-adresse. Partene er enige i hva som skal til for å identifisere brukerne. Og så blir det lik kryptering.
Dermed blir det lagt opp til at om du som bruker er registrert hos én av aktørene, men ønsker å lese en artikkel hos en av de andre - skal du slippe å legge inn ny brukerinformasjon på nytt. Det skal holde med å være registrert og pålogget hos én aktør.
På denne måten får heller ikke mediebedriftene tilgang til konkurrentenes brukerdata.
Engen forteller at tidligere VG-direktør Jo Christian Oterhals har bistått i arbeidet med å skissere opp hvordan dette kan løses.
Også mikrobetaling er de så vidt i gang med å drøfte i gruppen. I hvert fall er de enige om å finne en felles løsning. Men akkurat nå er det tvilsomt at denne type betaling kommer med det første.
Tidligere i år avslørte Journalisten at DNB vil gjøre Vipps’ api tilgjengelig for netthandel. Det ble klart at artikkelsalg kunne bli omfattet hvis mediene var interesserte.
– Det først jeg tenkte var at da må vi lage en medievipps, sier Engen. Skal du betale utelukkende for medier, må det ikke være slik at du måe lete opp de forskjellige aktørene.