Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Spalten uttrykker skribentens egne synspunkter.
I begynnelsen av
november ble Redaktørundersøkelsen 2022 lagt fram på Norsk Redaktørforenings
høstmøte. Et spørsmål som var stilt til redaktørene, var om de hadde opplevd at
eier hadde blandet seg inn i redaksjonelle vurderinger.
En av dem som sto
på scenen for å kommentere undersøkelsen, var VGs sjefredaktør Gard Steiro. Han
hadde ett selvopplevd eksempel. Da Schibsteds konsernsjef Kristin Skogen Lund på
en studentkonferanse i Bergen kritiserte VGs dekning av påtroppende oljefondssjef
Nicolai Tangen.
– Jeg synes det er helt vanvittig hva han har vært utsatt
for, uttalte Skogen Lund i et videoforedrag.
Fra scenen på
høstmøtet fortalte Steiro at han etter uttalelsen ga Skogen Lund beskjed om at «nå
gikk du over».
– Jeg
feilvurderte settingen og var kanskje litt off-guard, sa Skogen Lund selv da hun deltok
på et debattmøte arrangert av Oslo Redaktørforening høsten 2020, ifølge M24s
gjengivelse.
Og la til: – Jeg skulle visst
bedre.
Fakta
Roger Aarli-Grøndalen er ansvarlig redaktør i Journalisten. En stilling han har hatt siden juni 2018.
Tidligere ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Eidsvoll Ullensaker Blad.
Har bakgrunn fra ulike lederstillinger i Egmont/ Hjemmet Mortensen, blant annet redaktør i klikk.no, Foreldre & Barn og Mann.
Var på slutten av 90-tallet ansvarlig redaktør i Bellona Magasin.
Startet journalistkarrieren i Romerikes Blad.
Kunnskap om journalistikk
Ja, hun burde visst bedre, men hva
har hun lært? For denne uka klønet hun det tilsynelatende til igjen. Vet ikke
konsernsjefen i et internasjonalt mediekonsern hvordan hun skal forholde seg
til journalister og journalistikk?
Mandag ettermiddag brakte det
svenske bransjebladet Dagens Media et intervju med Skogen Lund hvor hun blant
annet snakket om et internt allmøte som var planlagt dagen etter. Og at de ansatte på
allmøtet ville bli presentert for sparetiltak.
Litt klønete med tanke på at de
ansatte i Schibsted News Media hadde blitt innkalt til et møte hvor agenda ikke
var nevnt, viser en epost som Journalisten har sett.
Jeg skal innrømme at jeg tenkte at
det var nå litt pussig at Schibsteds konsernsjef hadde stilt opp i et intervju med
dette som tema, men rarere ting skjer.
«Rarere ting» er også en måte å
beskrive det som deretter skjer.
Annonse
Ville stoppe artikkel
Først anklager Schibsted-ledelsen
den svenske avisen for å «brutt sperrefristen», så kommer historien om hvordan
Skogen Lund skal ha forsøkt å stoppe publiseringen av artikkelen. Først omtalt av M24, deretter på
lederplass i Dagens Media(en ledersom ble republisert avKampanje, og jeg låner
fra deres oversettelse).
Ifølge ansvarlig redaktør i Dagens
Media, Linnéa Kihlström, utspilte intervjuet seg på følgende måte:
«Det som skjedde i begynnelsen av uken var at Kristin Skogen
Lund – midt under et intervju – forteller at Schibsted kommer til å
offentliggjøre nye sparetiltak. I samme åndedrag ber hun oss å avvente om å
skrive om det til de har holdt et allmøte dagen derpå.»
I lederartikkelen beskrives det også hvordan Skogen Lund,
etter at det gikk opp for henne at den svenske reporteren ikke uten videre ville
godta konsernsjefens krav når dette ikke var avtalt på forhånd, aggressivt
skal ha avsluttet telefonsamtalen med beskjed om at hun skulle «gjøre en stor
sak ut av dette».
Ikke så langt unna en trussel, kan
man kanskje si.
Kihlström skriver videre:
«Jeg har full forståelse for at Kristin Skogen Lund har
havnet i en ordentlig skvis. Men skal Dagens Media ta hensyn til det? Nei.
Burde hun vite bedre? Ja.»
Den svenske redaktøren undrer seg over om dette er slik Skogen Lund er
vant til å bli behandlet av andre medier, hva som er hennes syn på presseetikk – samt
hvordan journalistene i konsernet hun leder, altså Schibsted, forventes å agere i lignende
situasjoner.
«Den dagen sjefen i et av Nordens største mediehus kan få en
publisering i Dagens Media skjøvet på gjennom utskjelling av våre reportere,
eller på andre måter ha utøvet press, lover jeg å gå av som ansvarlig utgiver»,
fortsetter Kihlström.
De fleste journalister har eller
vil møte kilder som i løpet av intervjuet sier ting som «dette må du ikke
skrive».
Er det snakk om uerfarne kilder som aldri før har snakket med en journalist,
er det grunn til å lytte.
Intervjuer man en av Norges mektigste
næringslivsledere, som mesteparten av karrieren har jobbet i media – og som i tillegg
har vært NHO-sjef, må man kunne forvente at vedkommende vet hvordan man
forholder seg til en intervjusituasjon.
Annonse
– Feilvurderte
Som Skogen Lund sa i 2020: – Jeg feilvurderte settingen og var kanskje
litt off-guard.
Kanskje var det også det som
skjedde her, men da må man ta konsekvensene – og ikke skylde på mediet.
Isolert sett er dette kanskje ikke
verdens største sak. Dagens Media-redaktøren lot seg ikke rikke. Utfordringen
er at Skogen Lund med denne typen feilsteg setter Schibsteds redaktører og
journalister i et dårlig lys. Det skapes et inntrykk av at toppsjefen deres tror at hun kan bestemme hva
et medium skal kunne publisere og når.
Og strengt tatt ikke bare Schibsteds
egne medier. For hvis Skogen Lunds erfaring er at hun kan diktere hva en
journalist kan gjengi fra et intervju, setter det oss alle i et dårlig lys.
Både Kampanje og M24 har kontaktet
Schibsted for å få Skogen Lunds versjon av hva som skjedde. Svaret begge får
lyder:
«Vi konstaterer
at vi nok har en ulik opplevelse av hvordan intervjusituasjonen mellom Kristin
og Dagens Media var. En eventuell videre dialog om det tar vi i så fall direkte
med Dagens Media.»
Ikke nok
Det kunne kanskje
vært nok hvis Schibsted ikke først hadde beskyldt Dagens Media for å bryte en «sperrefrist», slik M24 skriver.
Nå som saken er kjent, trenger Skogen Lund å forklare. Eller beklage. Kanskje
begge deler.
Hvis ikke konsernsjefen selv
forstår dette, burde det være nok journalister og redaktører i Schibsted som
kan opplyse henne om behovet.
Å direkte kritisere VGs journalistikk, som er eid
av Schibsted, slik Skogen Lund gjorde i 2020, er noe annet – og mer alvorlig – enn en konflikt med et svensk bransjemedium
(i dette tilfellet eid av konkurrenten Bonnier). Men det ser ikke bra ut at
lederen for Norges største mediekonsern ikke forstår grunnleggende
journalistikk og presseetikk. Selv om hennes hverdag er langt unna redaksjonene
i Schibsted.
Noen burde kanskje fortelle henne på
nytt at «nå gikk du over».
Eller sagt på en annen måte: Du har dummet deg ut.