Journalistene Mari Reisjå og Ingrid Tinmannsvik har ledet Snap-arbeidet. Foto: Helge Carlsen/ NRK.

NRK Nyheter vil nå yngre brukere med Snapchat

NRK Nyheter vil være der de unge er, men har ingen samarbeidsplaner med bildedelingstjenesten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

NRK snappet stemningsrapporter direkte fra Sør-Carolina, New York og Washington D.C. på den presidentvalgdagen. Det ble åpenbart lagt ned grundig arbeid i historiefortellingen, og NRK tok i bruk digitale verktøy i formidlingen. 

Satsingen ble promotert både på Facebook og nrk.no.

– Det er veldig spennende å teste en formidlingsplattform som er helt ny for NRK Nyheter. Siden vi allerede er så gode på TV, har vi alle forutsetninger til å også være gode på Snapchat. Dette beviste vi under valget. Med de beste grafikerne, reporterne og korrespondentene med på laget, måtte dette bli bra, sier NRK-journalist Mari Reisjå.

Hun har sammen med journalist Ingrid Tinmannsvik ledet Snap-arbeidet på valgdagen. 

– Vi jobber hele tiden med å være interaktive. Under valget spurte vi seerne om å få spørsmål på Snapchat. Dermed fikk vi til en toveiskommunikasjon med unge seere, noe som var et av målene. Det er utrolig gøy å se hvordan dette engasjerte de unge, sier Tinmannsvik.

Les også: NRK brukte private nakenbilder til å advare mot nakenhet på Snapchat

Vil nå unge

NRK la ned store ressurser på å dekke USA-valget bredt på alle plattformer. De tradisjonelle etermediene hadde heldekkende dekning i ett døgn og ifølge konstituert redaksjonssjef innenriks Marianne Ytre-Eide var NRK digitalt sterkere og mer omfattende enn noen gang.

– Midt i denne enorme satsingen, laget vi et lite rom for lek med NRKs innhold på nye plattformer. Vi trenger – som alle andre medier – å treffe de unge der de er, la dem bli kjent med oss, profilene våre og gjøre dem interessert i innholdet vårt. Derfor testet vi ut deler av innholdet som ble servert på de tradisjonelle plattformene på Snapchat.

NRK Nyheter opplevde en firedobling i antall som åpnet innholdet som ble publisert i forbindelse med valget. Men forelpig vet de lite om publikummet på Snapchat. 

– Fortsatt er Snap marginalt. Sammenlignet med de tradisjonelle NRK-mediene er antall brukere som et musepiss i havet. Men vi ser det er potensial her, sier Ytre-Eide.

Skjermdumper fra Snap-kontoen “nrknyheter” på valgdagen. Disse er skjermdumpet fra forskjellige videosnutter.

Viktig å være til stede

Strategisk rådgiver for sosiale medier Rune Håkonsen forklarer at det for NRK som allmenkringkaster er viktig å både være til stede i, og ha kunnskap om, publikums digitale hverdag. NRKs hovedfokus i sosiale medier er publisering på Facebook.

– Men vi ser at unge brukere beveger seg mot lukkede meldingsplattformer som Snapchat. Vi vet fortsatt lite om hvordan nordmenn bruker disse plattformene til nyhetsoppdatering, derfor har NRK valgt å være tilstede for å tilegne oss kunnskap og erfaringer. 

– Er det aktuelt å få til et samarbeid med Snapchat i fremtiden?

– Snap har et kommersielt fokus og er ikke en aktør vi har konkrete samarbeidsplaner med. Sosiale medier – og andre tredjepartstjenester – byr på publisistiske problemstillinger vi må ta stilling til. Derfor er jeg i aktiv dialog med alle plattformene NRK publiserer på, for å sikre at vi er best mulig rustet for en digital fremtid.

Les også: Trønder-Avisa får tips fra kidsa gjennom Snapchat

Powered by Labrador CMS