Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
NRK snappet stemningsrapporter direkte fra Sør-Carolina, New York og Washington D.C. på den presidentvalgdagen. Det ble åpenbart lagt ned grundig arbeid i historiefortellingen, og NRK tok i bruk digitale verktøy i formidlingen.
– Det er veldig spennende å teste en formidlingsplattform som er helt ny for NRK Nyheter. Siden vi allerede er så gode på TV, har vi alle forutsetninger til å også være gode på Snapchat. Dette beviste vi under valget. Med de beste grafikerne, reporterne og korrespondentene med på laget, måtte dette bli bra, sier NRK-journalist Mari Reisjå.
Hun har sammen med journalist Ingrid Tinmannsvik ledet Snap-arbeidet på valgdagen.
– Vi jobber hele tiden med å være interaktive. Under valget spurte vi seerne om å få spørsmål på Snapchat. Dermed fikk vi til en toveiskommunikasjon med unge seere, noe som var et av målene. Det er utrolig gøy å se hvordan dette engasjerte de unge, sier Tinmannsvik.
NRK la ned store ressurser på å dekke USA-valget bredt på alle plattformer. De tradisjonelle etermediene hadde heldekkende dekning i ett døgn og ifølge konstituert redaksjonssjef innenriks Marianne Ytre-Eide var NRK digitalt sterkere og mer omfattende enn noen gang.
– Midt i denne enorme satsingen, laget vi et lite rom for lek med NRKs innhold på nye plattformer. Vi trenger – som alle andre medier – å treffe de unge der de er, la dem bli kjent med oss, profilene våre og gjøre dem interessert i innholdet vårt. Derfor testet vi ut deler av innholdet som ble servert på de tradisjonelle plattformene på Snapchat.
NRK Nyheter opplevde en firedobling i antall som åpnet innholdet som ble publisert i forbindelse med valget. Men forelpig vet de lite om publikummet på Snapchat.
– Fortsatt er Snap marginalt. Sammenlignet med de tradisjonelle NRK-mediene er antall brukere som et musepiss i havet. Men vi ser det er potensial her, sier Ytre-Eide.
Annonse
Viktig å være til stede
Strategisk rådgiver for sosiale medier Rune Håkonsen forklarer at det for NRK som allmenkringkaster er viktig å både være til stede i, og ha kunnskap om, publikums digitale hverdag. NRKs hovedfokus i sosiale medier er publisering på Facebook.
– Men vi ser at unge brukere beveger seg mot lukkede meldingsplattformer som Snapchat. Vi vet fortsatt lite om hvordan nordmenn bruker disse plattformene til nyhetsoppdatering, derfor har NRK valgt å være tilstede for å tilegne oss kunnskap og erfaringer.
– Er det aktuelt å få til et samarbeid med Snapchat i fremtiden?
– Snap har et kommersielt fokus og er ikke en aktør vi har konkrete samarbeidsplaner med. Sosiale medier – og andre tredjepartstjenester – byr på publisistiske problemstillinger vi må ta stilling til. Derfor er jeg i aktiv dialog med alle plattformene NRK publiserer på, for å sikre at vi er best mulig rustet for en digital fremtid.