Sier nei til øl-rabatt

Leder av Oslo Journalistklubb, Thomas Spence, vil samarbeide med en ny presseklubb, men krever ryddige ansatteforhold. Han avviser spesialpriser på mat og øl.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

OJ-lederen var ikke kjent med at Mona Lisa, som ønsker å bli den nedlagte Presseklubbens etterfølger, kun har uorganiserte servitører.

– Det var interessant å høre. Vi må vi undersøke forholdene nøye før vi tar stilling til et eventuelt samarbeid med en eventuell ny presseklubb. Det er vanskelig å tenke seg at OJ, som en del av en fagforening, skulle ha et faglig og sosialt treffsted på et sted som ikke har ryddige og seriøse arbeidsforhold for sine ansatte. Jeg har ikke grunnlag for å tro at ansatte utnyttes på Mona Lisa, men vi kan ikke knytte OJs navn til steder der slikt skjer, sier Thomas Spence til Journalisten.

Nei til billig-øl

Spence fastslår at journalister som oppsøker en eventuell ny presseklubb ikke skal ha noen former for rabatter eller fordeler som pressefolk.

– Vi skal i tilfelle ha samme vilkår som andre, sier Spence, og avviser dermed Mona Lisas tilbud om OJ-pris på mat og drikke.

– Å akseptere noe slikt ville være å bryte med Vær Varsom-plakaten, legger han til.

I Vær varsom-plakatens punkt 2.4 heter det: «Redaksjonelle medarbeidere må ikke utnytte sin stilling til å oppnå private fordeler».

Hatt kontakt

Spence forteller at han var i kontakt med Mona Lisa-sjef Navaz Virani før jul.

– Virani henvendte seg til OJ og sa at han kunne tenke seg å lage en presseklubb, og spurte om vi ville være med på det. Vi er interessert i å bidra på vår måte til at Oslo får en ny presseklubb. Det er hyggelig for OJ og alle journalister i Oslo hvis profesjonelle restauratører ser muligheter. Derfor nedsatte vi en liten komité som skal besøke Mona Lisa og se om lokalene vil egne seg til debattmøter.

Venter på Anne

Spence forklarer at OJ-ledelsen er enige om først å avvente hvilke planer Anne Dawson har. Hun har drevet tre presseklubber i Oslo: Ryktebørsen, Tostrupkjelleren og Presseklubben. Dawson solgte sistnevnte i fjor høst, og stedet ble nedlagt fra nyttår.

– OJ har hatt et veldig godt samarbeid med Anne. Foreløpig vet vi ikke helt hva vi skal gjøre. OJ skal uansett ikke inn i noen drift, verken alene eller sammen med kommersielle interesser. Men vi er interessert i å ha et faglig og sosialt treffsted, der vi kan holde debattmøter og samle medlemmer, sier Spence.

Powered by Labrador CMS