PFU-leder Alf Bjarne Johnsen presenterte torsdag 2017-regnskapet til PFU. Foto: Kristine Lindebø
PFU-leder Alf Bjarne Johnsen presenterte torsdag 2017-regnskapet til PFU. Foto: Kristine Lindebø

Finnmark Dagblad felt flest ganger i PFU i fjor

Finnmark Dagblad er det mediet som er felt flest ganger i PFU 2017, med tre brudd og en kritikk.

Publisert Sist oppdatert

Presseorganisasjonene var torsdag samlet hos Amedia for å oppsummere medieåret 2017. 

– De to viktigste punktene vi skal huske på når vi går herfra idag er punktet om faktasjekk og punktet om samtidig imøtegåelse, sa PFUs leder Alf Bjarne Johnsen, da han la fram PFU-statistikken for fjoråret. 

– Hvis mediene husker disse to punktene i løpet av 2018, er mye gjort.

Pressens faglige utgvalg (PFU) mottok 417 klager i 2017, noe færre enn året før. Da ble det sendt inn 424 klager til utvalget. 

Den som ble felt flest ganger var Finnmark Dagblad, med tre brudd og én kritikk. 

NRK pådro seg to brudd og en kritikk, mens TV2, Finansavisen, Sogn Avis, Moss Avis og Glåmdalen alle brøt god presseskikk to ganger. 

FAKTA OM PFU-ÅRET 2017

Pressens Faglige Utvalg (PFU) mottok 417 klager (424 i 2016) 

• PFU behandlet 280 klagesaker (351 i 2016) 

• Utvalget avga 104 uttalelser (124 i 2016) 

• Av disse endte 49 med brudd og 18 med kritikk (49 og 16 i 2016) 

• Korrigert for flere klager på samme publisering, så er antall ganger mediene er felt: 65 (47 brudd og 18 kritikk). 

• Mediene gikk fri 37 ganger etter full behandling (59 i 2016) 

• Fellingsprosent på 64 (52 prosent i fjor) 

• 129 klager endte med ikke brudd, etter forenklet behandling (171 i 2016) 

• 27 klager ble løst i minnelighet og 14 klager ble trukket (33 og 15 i 2016) 

• 84 klager ble avvist på grunn av manglende samtykke, foreldelse, klager som ligger utenfor PFUs område (94 i 2016)

Mediene som ble innklaget flest ganger var NRK, VG TV 2, Dagbladet, Aftenposten, Finnmark Dagblad, Adresseavisen og Nettavisen 


– Inntrykket fra PFU er at det jobbes godt med presseetikk i de store mediene, selv om disse her topper statistikken, sa Johnsen. 

PFU mottok noe færre klager i 2017 enn året før. Antall behandlede saker var også færre. Årsaken til dette er todelt; PFU hadde flere større saker til behandling, noe som førte til færre behandlede saker per PFU-møte. I tillegg kom det mange klager mot slutten av året, som ennå ikke er behandlet. 

I fjor var det Aftenposten som ble felt flest ganger, med tre brudd på Vær varsom-plakaten og to kritikk. Like etter fulgte TV 2 og Finansavisen, med tre brudd hver. 

– Det er åpenbart at vi ikke synes det er OK å toppe denne statistikken. Tre fellelser er alt for mye, sa stabssjef Arild Kveldstad i Aftenposten den gang. 

Han understreket at de vil fortsette å jobbe med en systematisk opplæring i presseetikk for alle ansatte, som de begynte med i 2016. 

I år hadde Aftenposten null rene brudd, men en kritikk. 

LES OGSÅ: Aftenposten med flest fellelser i PFU i 2016

Har lært

Arne Reginiussen, ansvarlig redaktør i Finnmark Dagblad.
Arne Reginiussen, ansvarlig redaktør i Finnmark Dagblad.

Tre brudd, en kritikk og en frikjennelse er PFUs regnskap for Finnmark Dagblad (FD) i fjor.

Dermed topper redaksjonen statistikken fra ifjor, viser tall fra Norsk Presseforbund

Ansvarlig redaktør Arne Reginiussen i Finnmark Dagblad sier til Journalisten at fellelsene ligger i første halvår i fjor, og at den eneste klagen mot redaksjonen i annet halvår endte i frikjennelse. 

FD ble allerede i det første PFU-møtet i fjor felt for ikke å ha gitt samtidig imøtegåelse etter oppslaget om «Skoletopper som reiste verden rundt for millioner».

LES OGSÅ: Slik konkluderte PFU i Finnmark Dagblad-saken

– Det ble mange saker på en kort periode, sier Reginiussen til Journalisten.

– Det er kjedelig, men vi har lagt disse bak oss. 

Redaktøren forteller at de i mai hadde samling i redaksjonen hvor blant andre Gunnar Bodahl Johansen for trekke lærdom av sakene. Det var det behov for, siden våren av et halvår de i redaksjonen nok skulle vært foruten. 

Allerede i neste PFU-møte ble redaksjonen igjen felt. Denne gangen for brudd på fem punkter, deriblant 4.14 om samtidig imøtegåelse. 

LES OGSÅ: Finnmark Dagblad felt i PFU

Reginiussen forteller først at fellelsene ikke har påvirket journalistikken i redaksjonen nevneverdig, men at de fortsetter i samme løp som tidligere. Han viser til Kjøllefjord-saken fra i fjor høst.

– Vi bruker ekstra tid på sakene. Det er ikke slik at det påvirker oss på andre måter enn at vi tar den ekstra nødvendige sjekken. I problematiske saker, særlig kontroversielle, går vi noen ekstra runder og involverer flere i vurderingene. Kommer det en sak som frontsjef er usikker på, tar vedkommende som er på vakt en ekstra telefon for å sjekke saken. Vi er veldig var på fallgruvene og alle er vi blitt mer oppmerksomme på disse. 

I fjor høst ble Finnmark Dagblad klaget inn av politiet etter en kommentarartikkel. Politiet fikk ikke medhold

Uenig i arkivbilde-fellelse

Ikke alle fellelsene er Reginiussen enig i. Som da PFU behandlet en bildeserie mediehuset publiserte på iFinnmark.no, som det deler med Finnmarken. 

LES OGSÅ: Arne Reginiussen kaller PFU et presteskap

Bildeserien inneholdt bilder fra Alta på 1990-tallet. Her viste et av bildene 14 ungdommer som poserer for fotografen. Blant disse var to ungjenter som kun hadde på seg BH. Den ene av disse to reagerte på publiseringen og klaget den inn for PFU.

Så Reginiussen forteller at hans kritikk mot PFU blant annet går i at redaksjonen fjernet bildet etter ønske fra kvinnen. 

– Det er en tøysete kjennelse siden bildet ble fjernet etter forespørsel, sier han i dag. 

Han har tidligere problematisert at bilder fra arkivene ender på PFUs bord. 

– Vi synes det er overraskende at utvalget feller oss for et bilde som er tatt på et offentlig arrangement og som er publisert tidligere, for så å bli hentet fram fra arkivet igjen. Jeg er redd at vi med en slik logikk risikerer å bli fullstendig akterutseilt. Den legger opp til å hindre oss i å bruke historisk materiale, sa han etter kjennelsen.

Han fikk til svar fra utvalgsmedlem Anne Weider Aasen at det ikke handler om historiske bilder, men dette ene fotografiet. 

LES OGSÅ: Anne Weider Aasen mener Arne Reginiussen bommer på kritikken mot PFU etter fellelse av BH-bilde fra 90-tallet

–  PFU har ikke avgitt en prinsipputtalelse om arkivbilder, men felt dette konkrete bildet på grunn av bildets egenart.

 

 

Powered by Labrador CMS