Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Under helgens Hellkonferanse var det Adresseavisen, TV 2 og VG som stakk av med de jeveste prisene.
I Stavanger var det Aftenbladets dokumentar «Glassjenta» om Idas liv i barnevernet som ble kåret til årets nyhetssak. Dette er regionavisens mest omfattende gravesak noensinne. Den ble presentert som en 64 sider lang reportasje på papir produsert av Thomas Ergo, Hans Petter Aas og Rune Vandvik.
«Dette er en sak som definitivt har krevd en helt spesiell innsats. Journalistene har brukt sine grunnleggende kunnskaper om barnevernsfeltet og om journalistiske gravemetoder. De har ved en omfattende innsynsbegjæring kjempet seg til adgang til lukket rett i en barnevernssak, en kjennelse som senere er brukt av andre journalister. De har fått historisk gjennomslag for opphevelse av taushetsplikt, og de har fått tilgang til mange tidligere lukkede rom. (…) Historien om Ida har fått en strukturell og politisk sprengkraft som bare et fåtall journalistiske granskinger makter.» skriver juryen om arbeidet, gjengitt i Stavanger Aftenblad.
Frilansjournalist Heidi Hjorteland Wigestrand vant prisen for årets reportasje for «To liv og to steinar» som ble publisert i Stavanger Aftenblad. Du kan lese den her.
«Da treåringen Tage døde dro foreldene til Jæren for å hente en rullestein til gravstedet. Én stein ble valgt ut, en annen forlatt i gresset ved stranda. En dag dukket den andre steinen opp på barnegraven til Elisabeth, like ved siden av Tage. Den utrolige historien er så lavmælt og stødig fortalt at den har noe vakkert med seg, midt oppi det dypt tragiske. Journalisten er tro mot kronologien, dette gir en nerve som beholdes reportasjen gjennom. Knapt ett ord er overflødig eller tilfeldig valgt, og avslutningen er karakteristisk for journalistens helt særegne fortellerkraft: To unge liv under to urgamle steinar. To liv som verda knapt fekk kjenna, under steinar som har tusenåras tyngde i seg, og ei æve framføre seg».»
Stavanger Aftenblads Anders Minge stakk av med årets fotopris for sitt treårige prosjekt med å skilde gårdslivet i Hamrabø i Suldal.
«Prisvinner har tilbragt mange dager med sine motiver. Han har fotografert arbeidets slit og gleder, han er til stede om natten når en kalv fødes – og han er med når en sorgtung bonde må avlive det prektige værlammet som brakk nakken da det stanget med et annet lam. Dette lavmælte bildet av bonden over det døde lammet skildrer en sårhet og fortvilelse vi sjelden har sett så sterkt formidlet som her.»
Postlistesak vant journalistpris
Litt lenger nord ga Haugesund journalist årets journalistpris til Arne Lindeflaten, Elisabeth Berg Hass og Tomas Bruvik fra Kvinnherringen for reportasjeserien «Tvilsam Postlistepraksis». I begrunnelsen heter det at journalistene gjennom grundig arbeid har avdekket mangel på offentlighetspraksis i Kvinnherad kommune.
– Journalistene har ikke bare gått gjennom alle postlister i 2015, men følger også opp i påfølgende år. Dette for å kontrollere at administrasjon og folkevalgte tar et oppgjør med ukulturen, heter det fra juryen.
Videoprisen ble tildelt journalist Karen Hesseberg og foto og redigerer Andres Drange Jensen fra TV Haugaland for «Livet på Solstein».
– Innslaget inneholder mange ekte situasjoner. Naturlig lyd dras opp og utspiller seg slik det trolig er på en vanlig dag. Journalisten driver likevel handlingen videre gjennom diskret regi. Fotografen leverer høy kvalitet og jobber hardt under opptak for å være tett på, heter det fra juryen.
Fotoprisen gikk til Anita Haugland for «Ut av mørket» for Mediehuset Sunnhordland.
– Avstanden og innrammingen skaper nysgjerrighet og løfter både bildet og historien ytterligere, heter det fra juryen.
I tillegg delte journalistlaget ut presseprisen til tidligere områdesjef Bjørn Arild Fjeldsbø i Røde Kors for gjennom ni år å ha samarbeidet godt med media.
– Fjeldsbø har holdt prinsippet om tilgjengelighet og mest mulig fri informasjon høyt. Som områdeleder forstod han at samarbeid med media ville gjøre organisasjonen hans mer synlig og gi mer oppmerksomhet og velvilje i lokalsamfunnet. Samtidig har han vært bevisst på å bruke media til å skape forståelse for den store vanskelighetsgraden mange av oppdragene han og hans mannskap tar på seg, heter det fra juryen.