Sjefredaktør i VG Gard Steiro, økonomidirektør og operativ leder i Discovery Tine Austvoll Jensen, sjefredaktør Olav Sandnes i TV 2, kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen og «Country director» Jan Grønbech i Google Norway AS. Foto: Kristine Lindebø
Sjefredaktør i VG Gard Steiro, økonomidirektør og operativ leder i Discovery Tine Austvoll Jensen, sjefredaktør Olav Sandnes i TV 2, kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen og «Country director» Jan Grønbech i Google Norway AS. Foto: Kristine Lindebø

Toppmøtet 2018: I møte med store aktører kan norsk innhold skape mer nærhet

BERGEN (Journalisten): Toppledere møtte Google Norway-sjef Jan Grønbech på Toppmøtet 2018.

Published Updated

– Seerminuttene faller raskere enn aldri før, hvorfor skal du da ha mer lisens? spurte programleder Fredrik Solvang sin sjef, kringkastingssjef Thor Gjermud Eriksen på det årlige toppmøtet under Nordiske mediedager.

– Det skal du være glad for! svarte Eriksen kjapt. På årets toppmøte diskuterte medielederne hvordan norske kringkastere skal holde stand mot den stadig økende internasjonale og kanalfrie konkurransen, blant annet fra Netflix, HBO og Google gjennom Youtube.

Fullsatt sal på Toppmøtet 2018. Foto: Kristine Lindebø
Fullsatt sal på Toppmøtet 2018. Foto: Kristine Lindebø

– Litt mer seriøst er det på grunn av globaliseringen vi ser. Vi er i direkte konkurranse med Netflix, HBO og andre store aktører med langt større budsjetter og større produksjoner, sa kringkastingssjefen videre.

Spisset på nyheter, sport og unge

I panelet satt også økonomidirektør og operativ leder i Discovery Tine Austvoll Jensen, sjefredaktør Olav Sandnes i TV 2, administrerende direktør Morten Aas i MTG Norge, og «Country director» Jan Grønbech i Google Norway AS. Sigrid Sollund ledet møtet sammen med Solvang.

I 2017 så unge under 30 år i snitt 23 prosent mindre på TV daglig enn året før, og ifølge Eriksen bruker de også omtrent dobbelt så lang tid på utenlandske serier som på norske.

Lederne i de norske mediehusene var ganske samstemte om at de utenlandske aktørene er de største konkurrentene.

Samtidig hadde Discovery suksess med OL, og vokser nå blant sin målgruppe. VG tjener også endelig penger på VGTV ble det sagt fra scenen.

– Vi har spisset VGTV på nyheter og sport, og i tillegg spisset det inn mot de yngste, for eksempel med konseptet Harm og Hegseth, sa Steiro om hvorfor han mener det går bra.

Mediene selv på Youtube

Grønbech i Google måtte forsvare den harde konkurransen fra Youtube, men presiserte at de ikke lager innhold selv – og heller ikke kommer til å gjøre det.

– Denne gjengen her legger ut videoer på Youtube som har 40 mill avspillinger. Det har økt enormt fra i fjor, og skal nok også øke i årene som kommer, sa han. Youtube setter brukeren først, og lager de innhold selv vil de bryte dette løftet med brukerne, ifølge Grønbech.

F.v: Programledere i NRK Fredrik Solvang og Sigrid Sollund, Sjefredaktør i VG Gard Steiro, økonomidirektør og operativ leder i Discovery Tine Austvoll Jensen, sjefredaktør Olav Sandnes i TV 2, kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen og «Country director» Jan Grønbech i Google Norway AS. Foto: Kristine Lindebø
F.v: Programledere i NRK Fredrik Solvang og Sigrid Sollund, Sjefredaktør i VG Gard Steiro, økonomidirektør og operativ leder i Discovery Tine Austvoll Jensen, sjefredaktør Olav Sandnes i TV 2, kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen og «Country director» Jan Grønbech i Google Norway AS. Foto: Kristine Lindebø

– Jeg tror at Jan er en ærlig kar, men jeg er ikke helt sikkert på at han kan svare for hele Google, svarte kringkastingssjefen litt spøkefullt. Samtidig pekte han på at det selvsagt er det norske innholdet som skiller de norske aktørene fra de internasjonale.

– I NRK snakker vi nå om «Heimenbane»-effekten. Vi har en fordel i konkurranse med Netflix og de andre fordi vi kan skape nærhet til publikum.

– Der tror jeg det handler om mer enn drama. Det åpner seg nye muligheter, sa Sandnes i TV 2.

Samarbeid mot «fienden»

Er samarbeid veien å gå mot den internasjonale konkurransen? spurte Sigrid Sollund, og siktet blant annet til VG og NRKs samarbeid om en dokumentarserie om Orderud-saken.

– Dere står egentlig samlet mot en felles fiende, men samarbeider nå med NRK, blir ikke alle bare likere da? spurte hun Gard Steiro.

– Jeg samarbeider gjerne med alle, vi har samarbeidet med Discovery også. Men jeg teller fingre etter at jeg har tatt Thor Gjermund i hånda, sa Steiro spøkefullt.

– Jeg teller armer, svarte kringkastingssjefen tilbake. Samtidig pekte han på at samarbeid har vært viktig for mediehusene i mange år, blant annet med VG om VG-lista og TV 2 om fotball-VM.

– Orderud-samarbeidet er nytt. Det er banebrytende. Jeg tror det blir veldig bra, sa Steiro.