Mette Nord (Fagforbundet), Hege Iren Frantzen (Norsk Journalistlag) og Tore Ryssdalsnes (LO Media) diskuterte fagbladenes viktighet. Foto: Roger Aarli-Grøndalen

– Fagbladene blir desto viktigere når andre medier bygger ned

Har ikke mistet troen på uavhengig journalistikk – eller papir.

Publisert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

«Hva vil eierne med fagbladene?» Det diskuterte leder Mette Nord i Fagforbundet, leder Hege Iren Frantzen i Norsk Journalistlag (NJ) og daglig leder Tore Ryssdalsnes i LO Media, under landsmøtet til Arbeiderbefegelsens presseforbund (APF) mandag.

– Formålet er på mange måter det samme som ved starten i 1917, å lage et blad som gir informasjon om hva journalister driver med, sa Hege Iren Frantzen om Journalisten, som eies av NJ.

– Vi mener også at den beste måten å være kritisk på er ved å sette en journalist på saken. Dette mener vi er så viktig at vi betaler fire journalister for å gjøre dette hele tiden. I NJ ønsker vi å bli sett i kortene, for dermed kan medlemmene være sikre på at NJ driftes på en god måte.

Journalistikken blir bedre

– Det lages stadig bedre journalistikk i fagbladene, fastslo Mette Nord, utgiver av Fagbladet.

Det er Norges største fagblad med et opplag på cirka 350.000.

– Fagbladene er blitt mer synlige. Det har skjedd ikke minst fordi bladene er blitt bedre, men også fordi det er blitt færre journalister i de andre mediene, sa Nord.

Hun konkluderte med at kombinasjonen av annonsebortfall, falske nyheter og en pressestøtte som er truet, gjør at situasjonen ikke ser så lys ut for «andre medier», og denne utviklingen gjør at fagbladene blir enda viktigere i årene som kommer.

– Jeg er stolt av de mange avsløringene som fagbladene har kommet med, ikke minst konsekvensene av mer privatisering, sa Nord.

– Vi har veldig engasjerte lesere, og ser at vi mange ganger har like stort engasjement rundt artiklene våre i sosiale medier som mediehus som er mye større enn oss, fortalte Tore Ryssdalsnes i LO Media.

Han pekte også på viktigheten av å opprettholde kvaliteten på journalistikken. I likhet med Nord trakk han fram at mens andre medier bygger ned, blir fagbladene desto viktigere.

– Fagbladene blir viktigere neste år enn i år, fastslo han.

– Det er stadig mindre tid til undersøkende journalistikk i andre medier, da blir mye av samfunnskorrektivet borte, mente Nord.

Det kan være mange meninger i NJ om hva Journalisten skal skrive om, og vi kan ha mange ønsker om hva Journalisten skal dekke, men der må vi stille oss i rekken av tipsere som alle andre.

NJ-leder Hege Iren Frantzen

Viktig med uavhengighet

Frantzen pekte på viktigheten av redaktørplakaten.

– Vi er veldig opptatt av redaktørplakaten i NJ, og blander oss derfor ikke inn i hva Journalisten skriver om. Det kan være mange meninger i NJ om hva Journalisten skal skrive om, og vi kan ha mange ønsker om hva Journalisten skal dekke, men der må vi stille oss i rekken av tipsere som alle andre.

Nord og Ryssdalsnes trakk også fram at det har skjedd en veldig profesjonalisering i fagpressen. Og eiere som ønsker å blande seg inn i driften, oppleves ikke som noe stort problem eller diskusjonstema i LO-bladene, sa Ryssdalsnes.

– Det er lite diskusjoner rundt dette hos oss.

Også i Fagforbundet ble redaktørplakaten trukket fram som viktig:

– Redaktørplakaten øker troverdigheten, og gjør det enklere for andre medier å sitere Fagbladet og gå videre med sakene, mente Nord.

Hun innrømte likevel at det innimellom kunne oppstå uenighet om valg.

– Jeg har vært irritert, det kan jeg skrive under på. Men armlengdeavstanden er viktig.

Venter på nullmoms

Fremover blir momsavklaring for fagpressen viktig. Det var de tre helt klare på.

– Dette er noe vi er veldig opptatt av, sa NJ-leder Frantzen.

Både hun og Ryssdalsnes mente at den digitale utviklingen i fagpressen er blitt holdt tilbake som en følge av momsreglene.

– Det er mye god fagpressejournalistikk som ikke når ut til folk fordi bladene ikke har kommet langt nok digitalt, sa NJ-lederen.

Ryssdalsnes delte synet på det digitale, samtidig var han klar på at i LO Media er det ingen planer om å trappe ned satsingen på papir med det første.

– Vi har stor digital vekst, og satser tungt, men eierne våre ser også det nyttige med en månedlig påminnelse til medlemmene. Så parallelt med at vi forsterker oss på det digitale området, opprettholder vi satsingen på papir. Og vi har større ambisjoner enn å kun holde liv i papirproduktene, vi ønsker å utvikle fagbladene på papir.

Powered by Labrador CMS