- Vi har blitt urettferdig behandlet som den slitne aktøren, sett mot en rekke økonomisk dopede konkurrenter, sa Gunnar Stavrum (bildet) til Journalisten for snart tre år siden. I dag er det ikke sikkert han føler det. Foto: Martin Huseby Jensen
På plass i varmen
En gang kunne Thor Gjermund Eriksen kjøpt Nettavisen for 15 millioner kroner. I dag er den verdt minst 200 millioner. Gjett om han angrer.
Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Onsdag feiret Nettavisen sitt nye hjem på hjørnet av Akersgaten og Grensen i Oslo. Journalisten kunne ikke dy seg og tok en tur. Men først:
En gang, for ikke så altfor lenge siden - ikke en gang ti år, virket det som om Nettavisens muligheter til å vokse var ustoppelig. Nettsamfunn ble lansert, nettsamfunn ble kjøpt. Seksjoner rettet mot ungdommen ble etablert og vyene var store. Den gang het eieren TV 2. Så kom 2008 og eierskiftet. TV 2 var lei av å betale på Nettavisen som da gikk med underskudd. Med seg på lasset fikk Nettavisen en hel del medarbeidere og kostnader som den alene ikke klarte å bære.
Tøffe tider
Dermed ble det flere nedbemanningsrunder med færre og færre medarbeidere. Allerede flere måneder før resten av mediebransjen begynte å ane konturene av den kommende krisen, varslet Nettavisen sine første kutt. Mediehuset hadde et halvår tidligere flyttet fra Karl Johans gate til Urtegaten på Grønland. 2008 ble et grusomt år for Nettavisen, sa daværende styreleder Thor Gjermund Eriksen til Journalisten.
Da også resten av bransjen begynte sine kutt i 2009, måtte Nettavisen permittere. Noen måneder tidligere sa Gunnar Stavrumfra seg deler av lønnen og bilen bedriften subsidierte.
På tidspunktet da TV 2 trakk seg ut og Egmont og A-pressen gikk inn på eiersiden, ble det anslått at Mediehuset Nettavisen var verdt 30 millioner kroner. På sitt største hadde mediehuset 120 ansatte. På sitt minste under 60. I dag er de 84, hvorav halvparten arbeider i redaksjonen.
Da mediehuset onsdag feiret seg selv med sushi og sprudlevann i helt nye lokaler, var ikke dette tunge glemt. Men nå er hverdagen en annen. I fire år har mediehuset hatt overskudd på driften. Det ansettes igjen og penger kan brukes til oppkjøp. Tidene er lysere, uavhengig av kalenderen.
- Jeg var sikker på at det skulle gå til helvete, sier Thor Gjermund Eriksen til Journalisten. I 2008, da TV 2 solgte seg ut, hadde Mediehuset et underskudd på 68 millioner kroner etter alle fradrag. Driftsinntektene det året var på 66 millioner.
- Angrer du på at du ikke kjøpte Nettavisen for 15 millioner da du hadde muligheten?
- Ja! Men det var en spesiell situasjon, og det er veldig lett å si i dag. Den gang var det annonsekrise og finanskrise.
Egmont og Amedia eier Nettavisen 50-50. Eriksen er sikker på at begge gjerne helst ville vært eneeiere av selskapet i dag. Anslått verdi er på 200 millioner kroner.
- Jeg tror nok begge er tilfreds med dagens situasjon, sier Amedia-sjef Are Stokstad. Mot slutten av året får han tilbake det ansvarlige lånet han ga Nettavisen. Det var det første han gjorde da han ble en del av konsernledelsen. De pengene hadde han ikke ventet se igjen.
Rake rygger
Det er noe med stemningen i redaksjonen. Ikke fordi flere medieledere er på plass for å ære mediehuset for sin standhaftighet. Ikke fordi mediepolitikeren hyller sjefen. Det er noe mer. Det er friheten. Etter å ha vandret i mange år i skyggenes dal økonomisk, og geografisk befunnet seg i et tungt belastet område av Oslo har de liksom «kommet hjem». Sushi fra Alex har de i hvert fall ikke fått før, sier en ansatt og mimrer over den gang julebordet var på en kinarestaurant hvor bordene var på størrelse med pultene på barneskolen.
En gang fikk Nettavisen tyn for sine kommersielle tjenester, som Gullvekten. I dag regnes de for pioneer å være innen betalt innhold. Og i overkant av 40 millioner kroner kommer fra denne type tjenester i fjor. Mye tyder på at julebordet ikke blir chow mein i år.