Forklart-programleder Andreas Bakke Foss og sjefredaktør Espen Egil Hansen i samtale om egen podkast idet Journalisten stikker innom.Foto: Eskil Wie Furunes
Aftenposten gjør flere endringer etter kritikk mot Equinor-podkast
Flere av endringene kommer etter dialog med PFU-klager. Nå vil avisen blant annet ikke la annonsører bruke Aftenposten-logo i ekstern markedsføring.
Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
De siste månedene har Aftenposten publisert en serie med annonsepodkaster fra Equinor. I seks lørdager har oljeselskapet betalt for å sende annonsørinnhold under merkevaren til avisens flaggskippodkast Forklart.
Det kommersielle samarbeidet har mottatt kritikk fra flere hold, blant annet mot at et oljeselskap har fått lov til å betale for å snakke om klima, men også på grunn av den aktive bruken av Aftenpostens egne logoer og flater i markedsføringen.
Det var Eivind Trædal som først kom med sterk kritikk av podkasten i sosiale medier og nettavisen Medier24. Det har også kommet kritikk internt i Aftenposten, og flere medier og aktører har problematisert avisens nye satsing på annonsørinnhold.
Nå varsler sjefredaktør Espen Egil Hansen at avisen gjør flere endringer etter kritikken.
– Vi har sett at noen av de tingene vi har gjort, i den hensikt å være ekstra tydelige, har blitt oppfattet som at vi har et for nært forhold til annonsøren. Det var ikke vår intensjon, det har vi lært av. Nå har vi endret det, sier han til Journalisten.
– Klagerens synspunkter er en del av grunnlaget for de justeringene vi gjør. Etter møtet ble vi enige om at saken var løst, uttaler Hansen.
En del av kritikken har gått på at Equinor har fått bruke merkevaren til både Aftenposten og Forklart i ekstern markedsføring, blant annet på reklameplakater i offentligheten.
Det skal det nå bli slutt på, ifølge tre konkrete endringer som Aftenposten nå innfører:
Aftenposten-logoer, produkter eller merkenavn skal ikke brukes utenfor Aftenpostens egne flater
Merkingen «Forklart annonsørinnhold» forsvinner og erstattes med ordet «annonsørinnhold», som Aftenposten anser som plattform- og produktnøytralt
Alle kapittellogoer for annonsørinnhold i podkaster skal, så langt det er teknisk mulig, få sin egen visuelle profil på alle plattformer
– Tydelighet er det førende prinsippet, sier Hansen.
– Vi vil også se på omfanget av den første kampanjen som Equinor hadde. Vi solgte seks lørdager på rad. I fremtiden kommer vi til ha færre. Det er noe med omfanget, hvor lenge du har én annonsør, fortsetter han.
– Dere tar altså selvkritikk etter kritikken som har kommet?
– Absolutt. Vi har lyttet til debatten hele tiden. Og jeg opplever det som en positiv debatt. Folk er glade i Aftenposten, vil verne om Aftenposten og vår troverdighet. Det er et positivt utgangspunkt for debatten, sier han.
Annonse
Fornøyd med Aftenposten
PFU bekrefter også til Journalisten at den opprinnelige klagen er løst med minnelig ordning.
Klager Sónia F.T. Gjesdal opplyser til Journalisten at hun i forkant la merke til at det var flere diskusjoner om Aftenpostens kommersielle samarbeid med Equinor. Hun savnet mer respons fra Aftenposten og klaget derfor avisen inn til PFU.
– Jeg forstår at det er utfordrende krav til inntjening for media og at det er behov for innovasjon på reklamefronten, men desto større er behovet for kritiske og etiske vurderinger på det media foretar seg, sier hun til Journalisten.
Hun er også kritisk den redaksjonelle delen av Forklart kun hadde én episode om klimaendringer, samtidig som Equinor hadde seks lørdager på rad med annonsepodkaster om klima.
– Samtidig er temaet veldig aktuelt. Det blir også en ubalanse, sier hun
Hun er likevel totalt sett fornøyd med tiltakene som avisen har innført etter hun klaget dem inn.
– Dialogen jeg hadde med Aftenposten var veldig positiv og tiltakene som de presenterte delvis i møtet, og i etterkant av møtet, er jeg fornøyd med, sier Gjesdal til Journalisten.
Vil ikke slutte å selge annonsepodkast
De siste månedene er det flere som har tatt et oppgjør med Aftenpostens kommersielle samarbeidet med Equinor. I tillegg til en debatt og diskusjon om et oljeselskap burde få lov til å kjøpe reklameplass i Norges største avis, har flere redaksjoner også hatt et skråblikk på annonsesatsingen.
NRK Satiriks har foreslått en egen vri for papiravisen.
Aftenposten sjefredaktør Hansen er fortsatt positiv til annonsørinnhold, og vil at avisen fortsatt skal tilby egen podkast som et produkt for annonsører.
– Det er få som har reagert på selve annonsepodkasten. Den er tydelig. Den blir innannonsert, midtannonsert og etterannonsert. Vi ser også at folk lytter på den. Vi mener vi har skapt annonseinnovasjon. Det produktet står vi for og det vil også bli tilbudt i fremtiden, sier han.
Han mener også mye av kritikken i denne saken har kommet på grunn av skepsis mot Equinor, og at Aftenposten lar dem slippe til. Redaktøren mener også annonsører må ha ytringsfrihet.
– Vi har et prinsipielt utgangspunkt. Det er at også annonsører må ha stor frihet til å ytre det de ønsker. Jeg skjønner det er et engasjement mot Equinor og deres rolle og det er helt legitimt. Men løsningen på det kan ikke være at Aftenposten ikke slipper til dem som annonsør, sier Hansen.