Årets avlyste Arendalsuke markeres 13. august, blant annet med slipp av Tillitsbarometeret. Her fra partilederdebatt i fjor.
Foto: Mona Hauglid / Arendalsuka
Undersøkelse: Tilliten til mediene har styrket seg
Men sosiale medier sliter med tilliten.
Det tredje årlige Tillitsbarometeret, utført av Respons Analyse på vegne av Arendalsuka, viser blant annet et oppsving i tilliten til mediene.
63 prosent av de spurte gir en tillits-score på mellom 6 og 10 på en skala fra 1 til 10, til kategorien «norske medier som aviser, radio, tv».
I 2019 var tilsvarende tall nede på 55 prosent, i 2018 58 prosent.
De norske ideelle organisasjonene oppnår høyest tillit blant kategoriene. I alt 84 prosent av de spurte gir 6 eller høyere på spørsmålet om tillit. Stortinget får 6 eller høyere fra 75 prosent.
Regjeringen er institusjonen som går mest frem i forhold til i fjor. 69 prosent gir karakteren 6 eller høyere, mot 50 prosent i fjor.
Sosiale medier oppnår fortsatt klart lavest tillit, kan man lese i rapporten fra undersøkelsen, og tilliten er faktisk svekket fra i fjor. Bare 14 prosent gir 6 eller høyere, mot 15 prosent i fjor.
Undersøkelsen baserer seg på 1000 telefonintervjuer, som ble gjennomført i juni i år.