Mads Nyborg Støstad tok imot Fortellerprisen 2019, på vegne av ham selv og Patrick da Silva Sæther, for «Jakten på klimaendringene». I bakgrunnen juryleder og prisutdeler, Politikens nyhetssjef Morten Frich. Foto: Kristine Lindebø
NRKs «Jakten på klimaendringene» vinner Fortellerprisen: – Kort fortalt. Visuelt tenkt. Originalt forløst
Mads Nyborg Støstad og Patrick Da Silva Sæther vinner Fortellerprisen.
Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
NRKs «Jakten på klimaendringene» av Mads Nyborg Støstad og Patrick da Silva Sæther vinner Fortellerprisen 2019, og blir med dét tidenes første vinnere av prisen.
Det ble klart under prisutdelinga på Fortellingens kraft-konferansen i Bergen torsdag kveld.
I nesten ett år reiste de to hele Norge på langs for å dokumentere klimaendringer. De intervjuet rundt 100 eksperter og forskere. Mye av jobben i presentasjonen lå i å gjøre tekst, bilder og video så integrert at hele saken ville oppleves som en helhet.
– Det er en oppfatning blant mange journalister om at det er vanskelig å engasjere folk med klimasaker. At det rett og slett er vanskelig å få folk til å klikke på det, sa journalist Støstad til Journalisten i februar.
– Vi ville gjøre det så nært og konkret som mulig – at det skulle handle om nå, sa fotojournalist Sæther.
Duoen er også involverte i historien om gameren Mats, av journalist Vicky Schaubert, som får hederlig omtale.
Juryen har bestått av Politikens Morten Frich, NRKs Kari Hesthammer, Hilde Sandvik i Broen.xyz, Per Christian Magnus fra Universitetet i Bergen, og Bjørn Asle Nord, journalist i Bergens Tidende og styreleder i Fortellingens kraft. De har vurdert 50 nominerte bidrag.
Juryen skriver om «Jakten på klimaendringene»:
«Jakten på klimaendringene» dokumenterer en rekke eksempler på klimaendringene over hele Norge. Historien fortelles i korte kapitler, med rasjonelt språk og maksimal effekt. Journalistene forteller visuelt, visuelt, visuelt.
Historien blir nærværende gjennom steder og mennesker, den er enkel å forstå, den er nyansert og forfaller ikke til alarmisme.
På mesterlig vis lykkes journalistene i å ta tidens største og viktigste historie hjem til oss og ned til oss på våre mobiltelefoner.
I sum fremstår «Jakten på klimaendringene» som en sterk veiviser for fremtidens digitale fortellinger: Kort fortalt. Visuelt tenkt. Originalt forløst.
Annonse
Hederlig omtale: Vicky Schaubert «Først da Mats var død, forsto foreldrene verdien av gamingen hans» – NRK
Juryens begrunnelse:
Noen fortellinger har kraft i seg til å endre synet man har på verden.
Historien om gameren Mats er en slik: Gutten som vokste opp med store, fysiske handikap, som natt etter natt spilte spill og fikk foreldrene til å tro at han var ensom. Så var han likevel ikke det.
Tittelen røper med en gang historiens kjerne: «Først da Mats var død, forsto foreldrene verdien av gamingen hans».
Hvorfor? Fordi Mats gjennom spillingen hadde skapt seg en ny verden, en verden der han var en av lederne, han hadde skapt seg ny kropp, nye vennskap, nye evner. Den dagen han ble gravlagt, ble det tent lys for ham over hele Europa.
«Gameren» er ikke skrevet som en klassisk lineær fortelling; den kretser stadig rundt Mats, rundt hans natteliv, tilbake til foreldrene - ut i spillverden - og tilbake igjen - helt til man til slutt får være med når kisten med gutten bæres ut av kirken.
Fordi den forteller en historie vi nesten aldri hører, fikk «Gameren» også et enormt nedslagsfelt og skapte etterdønninger.
NRK registrerte over én million klikk. Oppfatninger ble snudd på hodet: verden er ikke bare det vi ser. Historien om Mats kaster nytt lys over barn og dataspilling, og gav foreldre mulighet til å se barna sine på en ny måte.
Hederlig omtale: Trude Lorentzen for dokumentaren «Historien som må fortelles før ordene forsvinner» – Dagbladet
Fortellingen gir oss en dypere forståelse av sykdommen demens, både gjennom historiske fakta, legevitenskap og ikke minst hovedpersonens opplevelse av langsomt å miste seg selv.
Denne dokumentaren kombinerer den sterke, menneskelige historien med fordypning og læring, og tar oss med inn i en fortelling der hovedpersonen langsomt mister seg selv.
Vi som lesere får bli med inn i dette komplekse og ukjente landskapet som representerer en av vår tids store medisinske utfordringer.
Dette er en historie om tap av språket, og dypest sett også av seg selv, men det er også en fortelling om håp og kjærlighet. Historien er fortalt slik at leseren kan identifisere seg og forstå hvordan det er å leve med demens, en sykdom som rammer hundre tusen nordmenn hvert år.
Annonse
Hederlig omtale: Joachim Førsund, Bendik Mondal og Sigurd Øygarden Flæten, for podcast-serien «Familiene på Orderud» – Monster / NRK
Denne podkast-serien tar for seg norgeshistoriens største krimgåte. Men i stedet for å jakte på bevis og avsløringer, søker fortellingen å forstå de involverte menneskene.
Vi kommer tett på medlemmene i de ulike familiene knyttet til drapssaken. Vi får deres tanker, følelser og handlinger formidlet, og slik trer komplekse personligheter fram.
Som lyttere sitter vi igjen med en opplevelse av å forstå, og kanskje å ha kommet nærmere sannheten om trippeldrapssaken på Orderud gård.
Serien består av unike arkivopptak, ladede øyeblikk, og dvelende samtaler som avdekker til nå ukjente forbindelser. Programskaperne overlater til oss som lyttere å trekke våre egne konklusjoner. Seriens effektive dramaturgi gir oss også et unikt klimaks i siste episode.
Historiefortellingen, og bruken av velkomponert musikk og dynamiske lydelementer, løfter denne serien opp på et høyt internasjonalt nivå for podkast-serier.
Hederlig omtale: Natalie Remøe Hansen, Kristoffer Kumar, Erlend Ofte Arntsen og Tore Kristiansen for «Tindersvindleren» – VG
Juryens begrunnelse:
Nyskapende fortellergrep og undersøkende journalistikk smelter sammen på en overbevisende måte.
En historie om begjær, lengsel etter kjærlighet, og svindel fanger oss fra første skroll på mobiltelefonen - og vi rives uavbrutt med videre.
Det fortelles med få ord.
Der mange ville brukt tekst i langformat og tradisjonelle sitater, veksles det mellom korte videoer, bilder, lydmeldinger og et unikt materiale med tekstmeldinger som gir historien dialog og driv.
Det fortelles visuelt, uten sidespor og det hele virker svært effektivt i formatet historien så bevisst er rendyrket for, mobiltelefonen.
Teamet bak «Tindersvindleren» tar publikums oppmerksomhet på alvor, gir frasen «digital fortelling» substans og viser nye veier for formidlingen.
«Tindersvindleren» fenget et publikum på 2,5 millioner. Både selve historien og formidlingen har fått internasjonal oppmerksomhet.