Administrerende direktør Per Brikt Olsen i Fagpressen og administrerende direktør Randi Øgrey i MBL, er begge utålmodige på å få en kriseløsning på plass for mediene.
Administrerende direktør Per Brikt Olsen i Fagpressen og administrerende direktør Randi Øgrey i MBL, er begge utålmodige på å få en kriseløsning på plass for mediene.

Medienes krisepakke:
– Er på overtid allerede

Bransjen er utålmodig.

Publisert Sist oppdatert

SISTE: Kilder bekrefter overfor Journalisten onsdag ettermiddag at kulturminister Abid Raja vil presentere en krisepakke til mediebransjen under åpningen av Nordiske Mediedager onsdag kveld. Kulturdepartementet vil ikke bekrefte dette.

Det var Medier24 som først meldte at en krisepakke vil bli presentert onsdag kveld.

***

Like før påske ba Stortinget regjeringa om å vurdere en egen krisepakke til mediene, og raskt komme med et forslag. Ennå er det uklart hva som skjer med dette.

– For flere av medlemmene våre er vi på overtid allerede, men flesteparten venter nå på et signal om hva som faktisk kommer. Her er vi utålmodige, sier administrerende direktør Per Brikt Olsen i Fagpressen.

– Mange er fortvilte

Flere av medlemspublikasjonene i Fagpressen har ikke mer penger, ifølge Olsen. Noen har mista 80 til 90 prosent av inntektene som følge av koronakrisa. Rundt 30 prosent har allerede permittert, eller kommer til å permittere. Mange må også endre utgivelsesplanen for papirutgavene sine, enten ved å avvikle, utsette eller hoppe over utgivelser.

– Mange av våre medlemmer er fortvilte over at de ikke passer inn i den ordninga med kontantstøtte, så de venter voldsomt på signaler på hva som kommer, sier Olsen.

Han mener kompensasjon for tapte annonseinntekter i utgangspunktet vil være en god løsning, selvsagt avhengig av hvor mye penger som eventuelt blir lagt inn i ei slik ordning.

Før påske var det dette Stortinget ba om:

«Stortinget ber regjeringen vurdere en egen kompensasjonsordning bedre tilpasset medienes spesielle inntektsstruktur og raskt komme tilbake til Stortinget med forslag om dette».

«Treffsikkert, ubyråkratisk og ganske risikofritt»

Randi Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) sier medieorganisasjonene har jobba godt sammen i denne saken, og at de nå begynner å bli utålmodige.

– Stortinget ba jo regjeringa om å komme raskt tilbake med en pakke. Nå begynner vi å nærme oss grensa for hva som kan regnes som raskt, sier hun til Journalisten.

Også MBL håper på annonsekompensasjon for mediene, som Øgrey mener vil være «treffsikkert, ubyråkratisk og ganske risikofritt».

– Vi er ikke kjent for å være en tålmodig bransje, men at det faktisk kommer så tydelige signaler på at det kommer noe, har betydd mye. Nå bør løftet om tiltak fylles med innhold, sier hun.

Fagpressen ba i mars om at Kulturdepartementet ser på forslaget til endringa av momsfritaket, før planen.

«Med bakgrunn i koronasituasjonen vi nå har, ber vi innstendig om at departementet og regjeringen kan fremskynde denne prosessen», skrev de i et brev til Kulturdepartementet.

«En rekke yrkesgrupper er avhengig av å få detaljert informasjon fra sitt eget fagfelt, og det fremstår ikke minst nå som vesentlig at de aktuelle titlene kan tilby digitale abonnement med mva-fritak for å finansiere den samfunnsviktige journalistikken», utdyper Fagpressen i sitt brev til Kulturdepartementet.

Journalisten har gjentatte ganger vært i kontakt med Kulturdepartementet, men de opplyser at de ikke kan kommentere saken på nåværende tidspunkt.