NRK Supernytt på Tiktok.

MIDDELALDRENDE MANN OM MEDIA:

Har du sagt «Tik», må du nesten også si «tok»

I kampen om å nå de unge brukerne nærmer NRK seg igjen en moralsk grense.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

  • Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.

Torsdag i forrige uke kunne NRK selv melde at mediehuset ikke lenger tillater at Tiktok er lastet ned på mobiler eller nettbrett som er koblet til NRKs systemer. Inkludert det trådløse nettverket.

Helt overraskende er dette ikke. Som en offentlig virksomhet er det ikke uten betydning at Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) anbefaler at ansatte unngår å ha appen på tjenestetelefoner.

Følger flokken

Og selv uten NSMs anbefaling kan det være gode grunner for å konkludere slik NRK her har gjort. Veldig originalt er det heller ikke. NRK følger etter store mediehus som britiske BBC, danske DR og svenske SVT og SR. For å nevne noen.

De svenske rikskringkasterne kom med et forbud allerede i 2020. Schibsted og TV 2 har også regler som regulerer bruken. Førstnevnte med en henstilling om å ikke laste ned, mens sistnevnte krever at en eventuell nedlastning av Tiktok må godkjennes.

Fakta

  • Roger Aarli-Grøndalen er ansvarlig redaktør i Journalisten. En stilling han har hatt siden juni 2018.
  • Tidligere ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Eidsvoll Ullensaker Blad.
  • Har bakgrunn fra ulike lederstillinger i Egmont/
    Hjemmet Mortensen, blant annet redaktør i klikk.no, Foreldre & Barn og Mann.
  • Var på slutten av 90-tallet ansvarlig redaktør i Bellona Magasin.
  • Startet journalistkarrieren i Romerikes Blad.

Når jeg skriver at det kan være gode grunner til et forbud, vil jeg også legge til at det er legitimt å være skeptisk til denne tankegangen. I hvor stor grad ulike bedrifter og organisasjoner faktisk gjør en egen sikkerhetsvurdering eller om de kun kopierer hverandres avgjørelser, er for eksempel et åpent spørsmål. Det er heller ingen som har bevist at Bytedance, selskapet bak Tiktok, har misbrukt dataene som samles inn. Eller gitt myndighetene i Kina tilgang til dem.

I denne settingen lar vi imidlertid den delen av debatten ligge, og konsentrerer oss om et mer moralsk dilemma.

Jakten på unge

NRK skal nemlig ikke slutte å lage innhold for plattformen. Men det skal nå skje på mobiltelefoner og utstyr som ikke er koblet til NRKs digitale infrastruktur.

Bare her burde det være opplagt at det er noe som skurrer. Det er altså greit å lage innhold for Tiktok – og dermed bidra til populariteten – samtidig som egne ansatte og systemer må skjermes.

Kanskje er det bedre med dobbeltmoral enn ingen moral, men for meg er det i hvert fall åpenbart at det å forby Tiktok på jobbmobiler når man fortsetter å lage innhold til plattformen, tilhører førstnevnte kategori.

Og selv om unge brukere er blitt en hellig gral som nesten alle mediehus jakter intenst på, burde i hvert fall NRK ha lært av Sofie Elise-bråket at hensikten ikke alltid helliger midlet, selv ikke i jakten på de unge.

I Danmark har de skjønt dette. DR har også kjøpt inn egne «Tiktok-mobiler» som ikke skal være koblet til mediehusets nettverk og systemer. Det er innhold på Tiktok som det kan være aktuelt for danskene å lage journalistikk på og om, selv om de ansatte har fått beskjed om å slette appen fra sine jobbtelefoner.

Men DR stoppet samtidig et pilotprojekt med en dansk P3-profil på Tiktok. Det henger ikke sammen, mener den danske rikskringkasteren, at de skal publisere innhold på plattformen når de fraråder egne medarbeidere å bruke appen.

Åpenbart valg

Så lenge NRK holder fast ved det valget de nå har tatt, mener jeg de må følge danskenes eksempel. Det betyr for eksempel at Tiktok-kontoen til Supernytt, med over 240.000 følgere, vil forsvinne. Men NRK har det siste året stengt kontoer på Facebook og Instagram med betraktelig flere følgere.

Et valg de har tatt, ikke fordi NRK mener at Facebook eller Instagram utgjør en sikkerhetsrisiko, men fordi NRK ønsker å flytte brukerne over på egne plattformer. Hvis man virkelig tror på denne strategien, bør det ikke være så vanskelig å si «tok», når man allerede har sagt «Tik».

I et brev til Kulturdepartementet, som Medier24 har fått innsyn i, skriver NRK at de skal gjøre en vurdering av Tiktok som publiseringsplattform – og at «[d]ette arbeidet pågår fortsatt.»

Å velge rett bør ikke være en umulig oppgave. Selv om det medfører at man mister tilgangen til noen unge brukere.

Dette gjelder ikke kun for NRK. Alle mediehus som mener Tiktok utgjør en sikkerhetsrisiko, bør ta konsekvensene av dette og beskytte brukerne sine mot denne angivelige trusselen.

Ikke fasiten

Når det er sagt er det selvsagt fremdeles lov å mene og argumentere for at Tiktok kun utgjør en trussel mot folks bruk av tiden til noe mer fornuftig. Inntil videre tilhører jeg sistnevnte kategori. Men jeg er åpen for at smartere folk enn meg vet bedre.

Av egen interesse håper jeg at mediehusene ikke begynner å publisere innhold beregnet for middelaldrende menn på Tiktok. At noen tar ansvar og beskytter meg mot meg selv.

«Middelaldrende mann om media» er en fast Journalisten-spalte. Les flere spalter her.

Powered by Labrador CMS