Debatt:

«Frilanserne har sin selvsagte plass i NJ, slik produksjonsmiljøer som NRK Super har det – og andre som bidrar i den journalistiske prosessen», skriver Sven Arne Buggeland.

Følelsen noen har av å være utenfor, forsvinner ikke, om NJ kaller seg medieforbund

Fastholder at NJ skal være for journalister - i bred forstand.

Publisert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Jeg fastholder at NJ skal være et fagforbund for journalister, i bred forstand, innenfor dagens vedtektsfestede medlemskriterier. Så får det heller være at enkelte debattanter oppfatter et slikt syn som ekskluderende og usolidarisk, konservativt og puritansk.

For meg handler det om prinsipper jeg vil verne om.

Debatten om medlemskriterier i Norsk Journalistlag forgrener seg i tre retninger:

Vedtektsutvalget skriver om «medlemmer som ikke kjenner seg igjen i journalist-begrepet eller ikke oppfatter seg selv som redaksjonelle medarbeidere».

Jeg spurte hvem de er. Stian svarer for sine – og forteller at hans knapt 50 NJ-medlemmer i NRK Super er ansatt som journalister, produserer redaksjonelt og relevant innhold, forholder seg til sine redaktører, etiske retningslinjer og Vær Varsom-plakaten.

At dette produksjonsmiljøet oppfyller medlemskriteriene, er hevet over tvil. Det egentlige problemet er ikke vedtektene, men at mange av dem ikke føler seg hjemme i NJ. Stian skriver at mange har inntrykk av at NJ bare er for dem som driver med nyheter og aviser.

Men følelsen noen har av å være utenfor, forsvinner ikke, om NJ kaller seg medieforbund, sletter journalistbegrepet fra sentrale bestemmelser eller tar inn nye medlemmer som overhodet ikke beskjeftiger seg med journalistiske prosesser.

Inkludering oppnås når medlemmer som ikke er nyhetsjournalister i tradisjonelle mediehus, blir sett.

Inkludering oppnås når medlemmer som ikke er nyhetsjournalister i tradisjonelle mediehus, blir sett. Når NJ markerer seg på utradisjonelle journalistutdanninger, når kurs, konferanser og debatter setter tema som teknologi og underholdningsjournalistikk på dagsorden.

NJ organiserer frilansere som også tar kommersielle oppdrag. Hva dem angår, synes jeg Atle Bjurstrøm i NJ i NRK Nyheter sier det klokt, når han skriver om medlemmer som i løpet av karrieren har jobbet for kommersielle aktører:

«Vi tror ikke et øyeblikk at deres etiske bevissthet har glippet i det de tok det oppdraget. Vi tror ikke et øyeblikk at de har gått på akkord med sin tro på den frie og uavhengige presse da de tok det oppdraget.»

Frilanserne har sin selvsagte plass i NJ, slik produksjonsmiljøer som NRK Super har det – og andre som bidrar i den journalistiske prosessen. Jeg har aldri tatt til orde for å kaste dem ut, slik enkelte skriver. En slik påstand er en avsporing av vedtektsdebatten.

Forslaget som landsstyret skal debattere 3. desember, er om NJ skal organisere alle som er innenfor porten av et mediehus. Ikke bare journalister, men også kolleger i kommersiell avdeling (annonsesalg, innholdsmarkedsføring, brukermarked) og støttefunksjoner.

NJ-leder Hege Iren Frantzen påpekte i landsstyremøtet 18. november at den overordnede bestemmelsen i vedtektenes 3A i så fall må endres. Der står det at medlemmer skal arbeide for fri informasjon og ivareta faglig integritet i samsvar med Vær Varsom-plakaten.

Vedtektsutvalgets leder Christian Sørgjerd sier at deres hensikt ikke er å yppe til kamp mot andre forbund som organiserer i mediehusene. Han er særlig opptatt av å verve medlemmer innen vekstområder knyttet til systemer, algoritmer, analyse og produktutvikling.

Et medieforbund splittet i seksjoner for ulike yrkesgrupper kan diskuteres, men da er vi et kvantesprang fra vedtektsutvalgets innstilling.

Dersom utviklerne bidrar i den journalistiske prosessen (ikke nødvendigvis hele tiden), kan de også i dag bli med i NJ. Utfordringen er at mange av dem jobber i egne konsernselskaper utenfor mediehusene, i likhet med selgere og innholdsmarkedsførere.

Et medieforbund splittet i seksjoner for ulike yrkesgrupper kan diskuteres, men da er vi et kvantesprang fra vedtektsutvalgets innstilling. Personlig tror jeg ikke at NJ skal påta seg å fagorganisere innholdsmarkedsførere og PR- og kommunikasjonsbransjen.

For øvrig deler jeg Atles oppfatning om at det vil være uansvarlig av landsstyret å legge opp til debatt om medlemsutvidelse på et digitalt landsmøte. La oss få et faktagrunnlag og bryte meninger om hva NJ skal være for hvem og hvorfor, frem mot landsmøtet 2023.

Powered by Labrador CMS