Konsernsjef Are Stokstad i Amedia presenterte «hvor vi kan være i 2023 hvis vi ikke utvikler oss» til tillitsvalgte. Her fra en annen anledning. Foto: Nils Martin Silvola
Konsernsjef Are Stokstad i Amedia presenterte «hvor vi kan være i 2023 hvis vi ikke utvikler oss» til tillitsvalgte. Her fra en annen anledning. Foto: Nils Martin Silvola

Amedia presenterte skrekkscenario på 530 millioner i kutt:
– Ingen kan slappe av

Men konsernsjefen avviser kuttprogram.

Publisert   Sist oppdatert

Lokalaviskonsernet Amedia nådde i september 600.000 abonnenter, og konsernsjef Are Stokstad kalte det en «merkedag for konsernet». 43 prosent, rundt 260.000, av abonnentene er heldigitale.

Likevel er fallende annonseinntekter og nedgangen i salget av papiraviser bekymringsvekkende for konsernledelsen.

Under en landskonferanse i Bodø i forrige uke holdt konsernsjef Are Stokstad og finansdirektør Gisle Torheim en presentasjon for tillitsvalgte.

Flere som var tilstede beskriver overfor Journalisten at lederne la fram et regnestykke som pekte mot et potensielt behov for kostnadskutt på 530 millioner de neste årene, for å unngå et underskudd i 2023.

– Hva som skjer hvis vi ikke lykkes

Selv beskriver Stokstad det slik:

– Vi presenterte et framtidsscenario om hva som skjer hvis vi ikke lykkes med digital vekst. Hvor vi kan være i 2023, hvis vi ikke utvikler oss. Vi pekte på viktigheten av å sikre sterk digital vekst framover, men det blir helt feil å konkludere med at vi meldte om kutt. Vi har ikke noe kuttprogram i Amedia nå, sier Stokstad.

– Hva var hensikten med å legge fram et slikt regnestykke?

– Hensikten var å tydeliggjøre konsernets vekststrategi. Vi passerte nylig 600.000 abonnenter, nå nærmer vi oss 610.000. Vi vokser godt om dagen, og den veksten må vi understøtte.

– Men den digitale veksten bør gå enda raskere enn den gjør?

– Vi er avhengige av en veldig høy digital vekst, og å få til veksten alle steder i konsernet. Ser man på de siste månedene, er vi godt «på track». Budskapet vi ville få fram er at ingen kan slappe av. Alle må med, sier Stokstad.

– Bruker mer på redaksjonene

I 2014 var kutt på en halv milliard ikke bare et scenario, men den harde virkeligheten for Amedia-ansatte. Da forsvant en rekke årsverk fra redaksjonene i Amedia-avisene.

Men Stokstad avviser igjen at det er snakk om redaksjonelle kutt i Amedia. Heller tvert imot, sier han:

– Vi bruker mer penger redaksjonelt i år enn vi gjorde i fjor, og planlegger å styrke dette ytterligere i årene som kommer, men er avhengig av omstilling for å få det til. Men hvis vi slutter å vokse i abonnementstall, klarer vi heller ikke målet vi har for redaksjonene alle steder. Det var vårt budskap, avslutter Stokstad om presentasjonen han holdt før helga.

– Kan ikke spå

Konserntillitsvalgt Eva Stenbro var til stede på presentasjonen.

– Hvis det er noe jeg har lært meg, så er det at man ikke ikke kan spå noe konkret om framtiden. Så lenge jeg har vært konserntillitsvalgt har framtidsscenariene aldri slått til, og det gjelder både på godt og vondt, sier Stenbro til Journalisten.

– Fører disse scenariene til bekymring hos deg og de ansatte?

– Min jobb er å være bekymret 24/7. Det er derfor jeg sitter her. Det kommer til å bli omstillinger og endringer, men hva de blir, hvor de kommer og hvor store de blir, det avhenger helt av resultatene vi får framover, sier hun.

– Klarer vi å få flere abonnenter, så ser framtiden lys ut. For alt avhenger av at vi klarer å vokse digitalt, både på annonser og abonnement. Og beskjeden fra konsernledelsen er tydelig: Vi skal vokse digitalt, fortsetter hun.

Totalt har Amedia nå 74 abonnementsaviser og rundt 2000 ansatte. I forrige uke kjøpte konsernet opp Sogn Avis.