Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Denne uka har Pressefotografenes klubb (PK), med leder Marte Christensen,arrangert workshop for kvinnelige fotografer som ønsker å sende inn sine bidrag til Årets bilde-konkurransen.
Kjønnsbalansen blant innsenderne til den prestisjefylte prisen kunne absolutt vært jevnere: Journalisten har tidligere omtalt at 26 prosent av de innsendte bidragene i 2020 kom fra kvinner. Kun 3 av 24 nominerte var kvinner i fjor.
I salen sitter rundt 15 kvinner. Frilansere, fotojournalister og fotografer fra hele landet har samlet seg i Oslo for å delta på workshop. De som ikke kunne møte opp fysisk, følger med digitalt.
– Vi ønsker med denne workshopen å samle kvinnelige fotografer for å inspirere flere til å sende inn fotografier til Årets bilde, vi hjelper også til med å sekvensere bildeserier. Så får vi se om det vil utgjøre en forskjell, sier kunstner og fotograf Linda Bournane Engelberth til forsamlingen.
Tar et grep
Christensen og Bournane Engelberth mener det er altfor få kvinnelige kollegaer som sender inn bidrag til konkurransen, og som følge av det er det også få kvinner som vinner. Workshopen gir også et håp om å kunne øke andelen kvinner i bransjen på lengre sikt, sier Bournane Engelberth.
– Vi har klaget over denne skjevheten lenge, så nå ønsker vi å faktisk gjøre noe med det, sier Bournane Engelberth.
Målet med workshopen er å gå gjennom bildene til de kvinnelige fotografene i forkant av fristen for å sende inn bilder til Årets bilde 2021.
Journalisten har tidligere skrevet om at det er få kvinner som er fast ansatte som fotojournalister i norske redaksjoner, og om at kvinnelige fotografer får frem et annerledes blikk på saker enn menn, blant annet ved at de kan ha lettere for å fortelle emosjonelle historier.
Kvinnene som skal delta i workshopen introduserer seg én og én. Noen har vært fotojournalister i flere tiår og har sendt inn bilder til konkurranser mange ganger tidligere.
Noen har vunnet Årets bilde-priser. Noen er helt nye i mediebransjen og har aldri sendt inn bidrag, men er her for å lære av de erfarne fotografene som holder workshopen.
Under presentasjonsrunden kommer det likevel frem noe som flere av deltagerne virker å ha til felles: De er ikke sikre på om bildene deres er bra nok til å sende inn til konkurransen, og flere sier de ikke forventer å vinne noe.
Annonse
Lurt å få andre til å se
Bournane Engelberth forklarer at hun ofte opplever at kvinner har høyere terskel for å sende inn bidrag i forhold til menn. Hun håper workshopen kan bidra til å øke kvinnenes selvtillit.
– Det handler ikke om at kvinner er dårligere enn menn på fotografering. Vi er like gode, sier Bournane Engelberth.
Hun mener videre at vurdering av fotografi er subjektivt, og det er mange faktorer med når noen vinner i en konkurranse. Det er ofte mange diskusjoner i en jury, sier hun. Hun har selv vært i juryen og sett fantastiske bildeserier ikke komme videre til nominasjonsrunden. Årets bilde-juryen vurderer bidragene anonymt.
Bournane Engelberth mener også at det er subjektivt hvordan enhver ser på egne bilder, og at det ofte kan det være lurt å få noen andre til å se over fotografiene før man sekvenserer dem.
Deltagerne i workshopen blir fordelt i grupper på tre. De skal se gjennom hverandres bilder og gi hverandre tips og tilbakemeldinger. I mellomtiden vil Bournane Engelberth hente inn deltagerne én og én og gi dem tilbakemelding på tomannshånd.
Sjokkert over kjønnsfordeling
En av gruppene består av VG-journalist Xueqi Pang, fotojournalistikkstudent ved Oslo Met Hanna Johre og fotograf Line Hårklau.
De starter med å se gjennom Pangs reportasje. Det er en sak om tre søstre som har vokst opp i Norge med norsk og thailandsk bakgrunn.
– Jeg er det man kaller en Snapchat-journalist, men jeg skriver reportasjer og tar som regel alle bildene mine selv, sier Pang.
Hun sier hun vanligvis ikke er så mye med pressefotobransjen, og at hun ikke forsto hvordan kjønnsfordelingen sto til før hun snakket med kvinnene som har en fot innenfor bransjen.
Pang er på workshoppen i dag for å få tilbakemelding på bilder hun har tatt, men også for å bygge opp kvinnenettverket, sier hun.
– Jeg savner et sted der man kan sette seg sammen og gå gjennom hverandres arbeid. Jeg har ikke hatt et slikt sted siden jeg var i Universitas, tror jeg.
Pang er opptatt av mangfold i mediene og minoritetsrepresentasjon i bransjen, noe hun har uttalt seg om ved flere anledninger.
– Men jeg er sjokkert over hvordan det står til med kjønnsbalansen og likestilling blant norske pressefotografer. Slik utviklingen er i dag, frykter jeg at det blir lenge til vi kan begynne å snakke om flerkulturell mangfold i pressefotobransjen. Den store skjevheten mellom menn og kvinner i norsk pressefoto er urovekkende, sier hun.
Johre nikker enig med Pang. Hun forteller at hun setter pris på å kunne møte andre kvinner i bransjen gjennom workshopen, og lære av de mer erfarne.
– Det er kjempegøy med kvinnenettverk i fotojournalistikken. Jeg elsker fotofestivaler og liknende eventer der jeg kan møte folk som driver med foto, men her er det deilig å få trigget den feministiske delen av det også, sier Johre.
Hun har et halvt år igjen av studiet og skal snart inn i mediebransjen for alvor. Til Årets bilde vurderer å sende inn en minidokumentar som ble publisert i Aftenposten tidligere i år. Hun føler seg veldig inspirert av workshopen, sier hun.
– Kvinner skal være ydmyke hele tiden, så det er godt å ha et felleskap der vi kan løfte hverandre.