Mitt 2020:

Kjetil Kolsrud i Rett24 har hatt et veldig bra år. – Jeg satt på hjemmekontor lenge før det ble «mainstream», sier han til Journalisten.

– Jeg må nesten si det litt lavt, men for Rett24 har det vært et kjempebra år

Kjetil Kolsrud ser tilbake på et vekstår for nettavisa han starta for tre år siden.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mens stort sett hele resten av mediebransjen har opplevd et turbulent år, med annonsesvikt, permitteringer, omstilling og usikkerhet, har pilene pekt oppover for den lille nisjenettavisa Rett24.

– Jeg må nesten si det litt lavt, men for Rett24 har det vært et kjempebra år. Jeg hører alle klager over at 2020 har vært så fælt, men det kjenner ikke vi oss igjen i, sier redaktør Kjetil Kolsrud til Journalisten.

Har «maksa» trafikken

I 2020 har avisa dobla antall ansatte, fra en til to, og mer enn dobla omsetninga. De har vunnet tre priser, for «Årets nisjenettsted» i Mediebedriftenes Landsforening, Kolsrud ble «Årets nyskaper» i Oslo Redaktørforening og «Årets redaktør» i Fagpressen.

I likhet med resten av mediebransjen har de også opplevd stor trafikkvekst, og har nå stabilisert seg på rundt 100.000 sidevisninger i uka og rundt 30.000 unike brukere i uka.

– Jeg tror ikke vi har så innmari mye mer vekstpotensiale heller. Det er rundt 20.000 jurister i Norge, så jeg tror vi langt på vei har «maksa» antall unike brukere, selv om vi fortatt kan vokse både i sidevisninger og omsetning, sier Rett24-redaktøren.

– Det er utvilsomt leserrekordene som har vært det beste for oss dette året. De høye trafikktallene vi har hatt i år har vært en kjempeseier for oss.

Var spent i mars

Kolsrud er glad for å se at det har vært så stor interesse for, og oppmerksomhet rundt, rettslige problemstillinger i løpet av året.

– Jeg synes det er fint at folk har fått se i praksis samspillet mellom statsmaktene i en så intens lovgivningsperiode som det var i vår, og som for så vidt også har vedvart.

I likhet med de fleste andre, var han veldig spent i midten av mars, da Norge «stengte ned». De første ukene så det ikke så lovende ut, heller ikke for Rett24.

MITT 2020:

  • Journalisten oppsummerer 2020 med å snakke med et knippe mediefolk om hvordan deres år har vært – på godt og vondt.
  • I dag: Redaktør og gründer av Rett24, Kjetil Kolsrud.

– Da var jeg sikker på at vi ville tjene knapper og glansbilder det neste halvåret. Jeg hadde lagt opp litt penger fra i fjor, så jeg var spent men ikke nervøs. Da vi gikk inn i påska tenkte jeg at «nå blir det smalhans framover».

Det tok likevel ikke lang tid før annonsemarkedet tok seg opp igjen.

– I denne sammenhengen har vi vært veldig privilegerte. Det har ikke vært aktuelt å søke koronastøtte, for å si det sånn, sier Kolsrud.

Rett24 lever i hovedsak av stillingsmarkedet for jurister, og selv om det har vært noe langsommere, har veksten i markedsandeler for Rett24 mer enn kompensert for reduksjonen i markedet, opplyser Kolsrud.

– Det blir ikke veldig mye mindre behov for jurister av koronakrisa, kanskje tvert imot, sier han.

Starta ved tilfeldighet

Da han starta nettavisa Rett24 for tre år siden, var det etter en idé som glapp ut av ham da han i desember 2016 satt på byen og diskuterte med to andre hva de skulle gjøre med livene sine.

– «Eller så kunne man jo...», sa jeg. Og da hadde jeg aldri tenkt på det før. Da jeg var ferdig med å snakke tenkte jeg at det faktisk var en veldig god idé.

Inspirert av Medier24, som ble starta på noen timer av Gard Borch Michaelsen, ble Rett24 til – men på noen måneder, og etter å ha laga en litt mer gjennomarbeida forretningsmodell.

– Hadde du forventa at det kom til å gå så bra?

– Det er litt stygt å si det, men ja. Jeg hadde faktisk det, sier Kolsrud og ler litt.

– Jeg synes forretningsmodellen var så god, og jeg hadde veldig god tro på dette.

Vant med hjemmekontor

Kolsrud har hatt hjemmekontor siden oppstarten, og bedriften har svært lave driftskostnader.

– Jeg satt på hjemmekontor før det ble «mainstream».

– Hva har vært det verste med 2020?

– Det verste er utvilsomt at det er vanskelig å komme «face to face» med kildene. Det er nok den merkbare svekkelsen av journalistikken i år.

– Tror du koronasituasjonen og alle de nye vanene vi har lagt oss til kommer til å påvirke journalistikken på lang sikt?

– Nei, jeg tror ikke det, men jeg tror alle må være obs på å ikke bare fortsette å sitte på kontoret, for det er jo ganske behagelig å bare ringe og klippe inn svar fra mail. Jeg gleder meg veldig til å få møtt kildene ansikt til ansikt.

Powered by Labrador CMS