Kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen er – eller var – fornøyd med podkastsamarbeidet med Sophie Elise.Foto: Torstein Bøe / NTB og Terje Pedersen / NTB
MIDDELALDRENDE MANN OM MEDIA:
La plastposene ligge, løft nesa og la oss diskutere andre sider ved NRKs digitale satsinger
Mye kan kalles en suksess når man selv bestemmer kriteriene.
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Spalten uttrykker skribentens egne synspunkter.
«Jeg snakker sjelden om ting som har to sider. Hvis ting har mer enn én side, holder jeg kjeft.» Fra Erlend Loe-romanen «Giæver og Iunker»
Kringkastingssjefen mener podkasten med Sophie Elise er en
suksess for NRK.
Vibeke Fürst Haugen mente i hvert fall det da hun
deltok på
en konferanse om medieeierskap arrangert av Samfunns- og næringslivsforskning
(SNF) og Norges Handelshøyskole (NHH) på tampen av fjoråret.
Nå kunne kanskje neste setning vært en morsomhet om at hun muligens hadde formulert seg annerledes i dag, men hovedpoenget til Fürst Haugen den gangen, som
fremdeles er relevant, er at podkasten faktisk bidrar til at NRK når en yngre
målgruppe.
– 30 prosent av dem som
har lyttet til «Sophie og Fetisha»-podkasten en dag har også lyttet til
annet innhold i NRK Radio samme dag, sa Fürst Haugen fra scenen. Og la til:
Fakta
Roger Aarli-Grøndalen er ansvarlig redaktør i Journalisten. En stilling han har hatt siden juni 2018.
Tidligere ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Eidsvoll Ullensaker Blad.
Har bakgrunn fra ulike lederstillinger i Egmont/ Hjemmet Mortensen, blant annet redaktør i klikk.no, Foreldre & Barn og Mann.
Var på slutten av 90-tallet ansvarlig redaktør i Bellona Magasin.
Startet journalistkarrieren i Romerikes Blad.
– Det er innhold som vi er glade for å vise frem til den
målgruppen som ikke nødvendigvis forholder seg til NRK.
Ikke nødvendigvis riktig
At podkasten isolert sett har vært en lyttermessig suksess,
betyr selvsagt ikke at det var riktig av NRK å inngå en avtale med en profilert
og omdiskutert influenser. Det er mye som kan regnes som en suksess basert på kriterier
man selv setter.
Og hopper vi til siste ukes debatt: Om Sophie Elises
venninne på det mye omtalte Instagram-bildet hadde rent mel i posen eller ikke,
tenker jeg er den minst viktige delen av diskusjonen rundt NRKs prioriteringer. Antall
klager til Kringkastingsrådet er også en parentes. K-rådet har ingen reell
makt, og når antall klager blir så høyt er det nesten alltid en eller annen form for organisert kampanje bak.
Det som derimot er viktig, er en løpende diskusjon om hva
NRK skal være, hva det er riktig at en allmennkringkaster gjør – og ikke minst
hvordan valgene til NRK påvirker resten av mediebransjen.
Alle medieselskaper har som mål å vokse. For å ta
markedsandeler eller bare holde stand. Det gjelder også NRK. Vår forrige
kringkastingssjef, Thor Gjermund Eriksen, understreket ofte at det var
viktig at NRK var store for å sikre oppslutning om modellen og forsvare milliardoverføringene.
Nå kan man selvsagt mene mye om akkurat det, men resultatet er uansett at vi har en aktør som er ekstremt mye større
enn alle konkurrentene. Så stor at nesten alle valg den tar, vil påvirke en annen
aktør.
Annonse
Forsøker seg på debatt
Schibsted, Aller Media og Mediebedriftenes Landsforening (MBL) –
innimellom i samarbeid med de andre konsernene – forsøker med jevne mellomrom å
reise en debatt om NRKs størrelse og digitale avtrykk. Men de føler ikke alltid
at de blir hørt.
– Hadde det vært riktig at NRK for 20 år siden startet en
papiravis? sa Dag Sørsdahl.
Aller Medias konsernsjef hadde funnet fram slipset og var
streng i stemmen da han deltok på samme konferanse som kringkastingssjefen før jul.
Han svarte selv på spørsmålet:
– Nei, men de har en digital avis.
Og la til:
– Det er klart at den påvirker vår hverdag.
Sammenligner vi med andre land, lever NRK i en litt beskyttet
boble. Joda, det er krav om effektivisering. Og kuttet på drøyt 300 millioner i
2023 vil nok merkes. Men statseide allmennkringkastere i andre deler av Europa
lever under et helt annet press. Inkludert BBC. Selv Storbritannias sterkeste
merkevare skal tvangsslankes.
Ordene er også hardere når allmennkringkasterne diskuteres i
våre nærmeste naboland, og det kommer stadig nye begrensninger. Begrensninger
som følge av økonomiske kutt, men også begrensninger på hva de får lov til å
gjøre. I Danmark er DR blitt satt på flere tøffe dietter, og det er også
bestemt at DR.dk skal ha mindre innhold og «skarpere profil».
Svenskene har også strammet inn på hva SVT og SR kan gjøre, om i
noe mindre grad, og svenske mediehus presser på for at det skal strammes inn mer. I desember
i fjor kom 79 svenske redaktører med et samlet krav om at SVT må begrenses på
nett. Et lignende krav er kommet fra organisasjonen Tidningsutgivarna.
Få vil vingeklippe
Norge er annerledeslandet også på dette området. Av
stortingspartiene er det kun Fremskrittspartiet som virkelig ønsker å
vingeklippe NRK. Men helt usannsynlig er det vel heller ikke at debatten vil
hardne til her hjemme på et tidspunkt.
Og det er viktig at NRK diskuteres. For uten dem som stadig
– og kanskje også til det kjedsommelige – klager på NRK, ville vi mest
sannsynlig hatt et NRK som hadde vært enda mer dominerende. Ikke minst på
digitale plattformer.
Det virker som en evighet siden, men vi skal bare tilbake til 2010, da et litt
motvillig NRK til slutt innså at annonser på NRK.no ikke var en god idé.
Inntektene den gang var ikke all verden, cirka 20 millioner kroner, men hadde NRK
fortsatt å satse på dette, hadde nok deres andel av annonsemarkedet vært en
helt annen i dag. NRK.no var også et mye mindre viktig nettsted i 2010.
Det var ikke NRK selv som innså at annonsefinansiering i
tillegg til lisens var en dårlig idé, det kom etter press utenfra.
På et seminar et par år senere snakket jeg med flere lokalavisredaktører som
mente at NRKs distriktskontorer hadde blitt en stadig større utfordring for dem på
nett. Særlig i områder hvor NRK hadde veldig sterke lokale kontorer, som på
Vestlandet.
Selv om det sikkert finnes unntak, er det ikke lenger NRK de
fleste lokalaviser ser på som sin største utfordring. NRKs strategi er ikke
lenger å konkurrere om de mest lokale sakene. Delvis etter press fra bransjen,
delvis politisk press – og delvis også fordi NRK innså selv at de produserte
altfor mange artikler som ble lite lest.
Nå ser vi også stadig flere eksempler på at NRK samarbeider
med lokalaviser om større redaksjonelle prosjekter. Ett av dem er med og konkurrerer om Skup-prisen i år. Dette er endringer som nok heller ikke hadde kommet uten
press utenfra.
Fra historien finnes det flere eksempler, og det viser at
debatt rundt NRKs rolle bidrar til endringer. Selv om endringene ikke alltid er
så store som NRKs kommersielle konkurrenter ønsker.
Når vi om noen år ser tilbake på årsskiftet 2022/23, kan vi kanskje føre striden rundt «Sophie og Fetisha» på lista over debatter som har fått NRK til å justere sin kurs.
Annonse
Ikke negativ påvirkning
Kulturdepartementet, Medietilsynet og NRK selv påpeker
stadig at det ikke finnes dokumentasjon på at allmennkringkastere som NRK
påvirker mediemangfoldet i negativ retning. Det kan man selvsagt ikke avfeie,
men noe dokumentasjon på det motsatte har også begynt å komme. Blant annet kunne
MBL legge fram tall før jul som viste at NRK.no er blitt den viktigste
nyhetskilden for stadig flere.
Når dette skjer parallelt med at flere mediehus merker at
veksten i digitale abonnement flater ut, blir det nok ikke færre krav om at NRK
må justere sitt tilbud for å ikke bli en variant av «The Blob», den geleaktige klumpen som vokste seg
stadig større og slukte alt på sin vei i filmen med samme navn fra 1958
(nyinnspilling i 1988), inntil hovedrolleinnehaver Steve McQueen grep inn.
Og apropos gripe inn. Aller Media-sjefen er skeptisk til at
NRK skal ha en fullverdig tekstbasert nettavis. Han vil at spillereglene skal endres. En tenkelig vei å gå hvis vi skjeler til våre naboland, er å
legge begrensninger på hva NRK kan gjøre på tekstfeltet, og be dem om å konsentrere
seg om lyd og levende bilder.
Nå ønsker nok Sørsdahl at NRK holder seg helt unna kjendiser
som Sophie Elise på alle plattformer, men la oss ta utgangspunkt i at NRK får
samme begrensinger som finske YLE. Som ikke er helt urealistisk.
Deretter må vi ta med i betraktningen at hele kulturen beveger
seg fra tekst og mot levende bilder – særlig for yngre generasjoner. Noe Vårt Lands sjefredaktør Bjørn K. Bore flere ganger har pekt på er en av de
store utfordringene for avisene som fremdeles i hovedsak er tekstbaserte.
Nytt monster
Ved å presse NRK vekk fra tekst, svekker det sannsynligvis
rikskringkasteren på kort sikt, men samtidig tvinger man kanskje NRK til å bli mer
fremtidsrettet og innovative – og teoretisk en større konkurrent fram i tid hvis video blir enda viktigere.
For monstre blir selvsagt aldri borte for alltid. I filmen
viste det seg at «The Blob» hadde en svakhet: Kulde. McQueen & co. kjølte
det derfor ned og fløy det i retning Nordpolen. En god idé, så lenge isen ikke
smelter.
I 1972 kom oppfølgeren «Beware! The Blob». Gjett hvem som var tilbake?
Kanskje bør NRK-kritikerne være forsiktige med hva de ønsker
seg. Et mindre tekstbasert NRK kan bli en vel så stor utfordring. Et nytt «monster»
som sluker alle på sin vei. Med eller uten Sophie Elise.
Avslutningsvis bør det kanskje legges til at en annen erfaring vi kan trekke fra skrekk- og science fiction-filmer, er at det ofte finnes et større monster som lurer i kulissene. Et monster som også spiser monstre. Og det virkelig skremmende monsteret er muligens
ikke NRK, men Tiktok.
Så da er det vel bare et tidsspørsmål før vi alle
sammen er slukt og fortært.
«Middelaldrende mann om media» er en fast Journalisten-spalte. Les flere spalter her.