REAGERTE: Per Edgar Kokkvold gikk til motangrep da Nettavisen satset offensivt på kommersielle tjenester. Foto: Birgit Dannenberg

Faller for fristelsene

– Fristelsene blir store, i mange tilfeller for store, i dårlige tider. Slik oppsummerer Per Edgar Kokkvold et utfordrende tekstreklame-år.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Den økonomiske fimbulvinteren har belastet medienes akilleshæl, den redaksjonelle troverdigheten, i 2009. Grensene for tekstreklame er kommet under press, og temaet er livlig diskutert i Journalisten.nos debattforum i høst.

Ikke minst da Norsk Presseforbunds generalsekretær Per Edgar Kokkvold i september gikk til angrep på Mediehuset Nettavisen. Det hele startet med en reportasje i Journalistens papirutgave i juni, om Nettavisens mange nye betalingstjenester. Kokkvold ga uttrykk for at avisens presentasjon, omtale av og lenking til egne betalingstjenester befant seg i et dårlig merket grenseland mellom journalistikk og handelsvirksomhet.

Gullvekt

Kokkvold reagerte da han ble oppmerksom på en artikkel i Nettavisen om nettjenesten Gullvekten.no. Leserne fikk vite hvordan man kan selge gamle gullsmykker og arvegods som aldri brukes. Kokkvold mente artikkelen både gjennom tekst og lenker framstod som et reklamebudskap for Gullvekten.no, som Nettavisen har et kommersielt samarbeid med.

For første gang på flere år benyttet Kokkvold seg av initiativretten overfor Pressens Faglige Utvalg og klaget artikkelen inn for utvalget for to brudd på Vær Varsom-plakaten og to brudd på Tekstreklameplakaten.

Inntekter

Dette resulterte i en meningsutveksling med Nettavisen-sjef Gunnar Stavrum, som tidligere hadde slått fast overfor Journalisten at det viktigste i disse tider er å skaffe inntekter til å drive journalistikk. Alt annet er underordnet.

I sitt tilsvar til Kokkvolds PFU-klage viste Stavrum til at den omstridte artikkelen var journalistisk motivert, at den var relevant som forbrukerinformasjon og at lenkene til de kommersielle aktørene var tydelig merket.

PFU kom til at Nettavisen hadde brutt god presseskikk. PFU-leder Odd Isungset innrømmet at det kunne virke urettferdig å felle Nettavisen for noe som er blitt ganske vanlig i nettmedier, men påpekte at det nettopp er slik utvalget arbeider.

TA-Varden

I Telemark er aviskonkurransen hard, med to tilnærmet like store konkurrenter. I november klaget Edda Media-eide Varden A-pressens Telemarksavisa inn for PFU. Varden-redaktør Lars Kise mener TA har brutt Tekstreklameplakaten.

Kise begrunner klagen med at det som ved første blikk så ut som en redaksjonell artikkel, i virkeligheten var en annonse. Spesielt fordi annonsen var utstyrt med byline til en journalist som jevnlig skriver for TA. I et debattinnlegg på Journalisten.no opplyste journalisten at saken var levert som et redaksjonelt produkt og at TA gjorde en feil ved å merke den Annonse.

Denne opplysningen medførte at PFU måtte utsette behandlingen av saken, for å gi TA-redaktør Ove Mellingen anledning til nytt tilsvar. PFU avgjorde saken på sitt møte i går, 17. desember.

Pengestyrt

Kokkvold mener Nettavisen- og Varden/TA-sakene er illustrerende for en av de mange utfordringene mediene står overfor i tøffe tider.

– Det er pengene som styrer den utviklingen vi nå ser, med økt press på tekstreklamereglene. Igjen ser vi det som vi har visst hele tiden, at dårlige tider representerer en enorm utfordring for pressen, når det gjelder integritet og troverdighet. Vår integritet er ikke bare vårt mest kostbare, men også vårt mest sårbare aktivum. Det er det vi lever av i det lange løp.

– Hva skal til for å stramme opp mediene på dette området?

– Stikkordet er bevisstgjøring. Hver redaksjon må stille seg spørsmålet om de ville tillate slikt i gode tider. Det er også nødvendig for mediene å finne nye forretningsmodeller.

Sidesak:

GRUPPE: Midt på 1990-tallet nedla Norsk Presseforbund sitt tekstreklameutvalg. 25. september i år vedtok forbundets hovedstyre å gjeninnføre en liknende ordning, i form av en egen referansegruppe for generalsekretæren i tekstreklamespørsmål.Blant de utnevnte medlemmene i gruppen finner vi, kanskje noe ironisk i lys av disputten med Kokkvold, Gunnar Stavrum.

Powered by Labrador CMS